Recension: The Mortal Instruments, Stad av skuggor

För ett tag sen hittade jag serien The Mortal Instruments. Serien är i sex delar varav fyra är utgivna på svenska, orginallen är på engelska. Böckerna är skrivna av Classandra Clare.
Första boken heter Stad av Skuggor.
Clary Fray har fått med sig sin vän Simon till en rolig klubb, Pandemonium. Kvällen blir inte som Clary förväntat sig när det dyker upp mystiska mördare med konstiga tatueringar. Snart är Clarys liv helt annorlunda än innan. Saker som bara varit sagor blir plötsligt verklighet.
Det är svårt att berätta så mycket om handlingen utan att avslöja alla bokens hemligheter. Men kort sagt är Stad av skuggor en riktigt bra fantasybok. Redan efter de första två uppslagen var jag fast i spänningen och världen fylld av nya överraskningar.

Jag tycker att boken är riktigt bra med lagom bra beskrivningar av miljö och personligheter. Det är lätt att måla upp bilder i huvudet av världen som beskrivs. Absolut en bok jag rekommenderar!

Stad av skuggor
Författare: Cassandra Clare
Serienamn: The Mortal Instruments
Nummer i serien: 1
Genre: Fantasy

Stad av skuggor har även utkommit som film.

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

12 thoughts on “Recension: The Mortal Instruments, Stad av skuggor”

  1. Så kul! Får en lämna ett boktips? Sofia Nordins serie ”En sekund i taget”, ”Spring så fort du kan” och ”Som om jag vore fantastisk”. Jag rekommenderar dem varmt.// I Walan, Jönköping

    Liked by 1 person

  2. Hej Agnieszka! Något gick fel när jag skulle svara på din kommentar så jag skriver en egen istället. Rent innehållsmässigt skulle jag säga att det funkar, det är fanatsy, strid, men även tonårskärlek. En del har inga problem med att läsa om kärlek, medan andra inte tycker om det. Sen är boken ganska tjock också, men gillar man att läsa brukar det bara vara bra. Jag skulle säga att det kan vara bra att ha lite läserfarenhet när man ska läsa boken. Har man det är det inga problem för en 10-åring.
    Hoppas att du fick lite svar på din fråga även om det är olika för alla!

    Gilla

Kommentera

