Recension, Den unga eliten

En trilogi som jag (nästan)  läst hela, haha letar fortfarande efter del 3, och gillat är Legend trilogin, ni hittar mina recensioner här av del 1 Legend och del 2 Prodidgy. Men Marie Lu har också skrivit en annan serie och den har jag börjat läsa nu.

För en tid sedan spred sig blodfebern genom landet. De vuxna som drabbades dog men vissa barn som överlevde fick speciella märken. Det kunde vara en ny hårfärg, ärr eller magiska krafter. De kallas för malfetto´s ( detta ordet känns lite ja, udda och jag vet inte riktigt hur man ska böja det 🙂 ). För malfettosen är livet inte lätt. De är inte omtyckta och många malfettos blir dödade. Men det finnns en grupp som kallar sig för dolkarna, eller Den unga eliten. De har fått krafter och kämpar för att malfettos ska bli mer omtyckta. Alla känner till gruppen och har olika åsikter om dem.

Adelina är ett malfetto. Hon bor med sin pappa som inte tycker om malfettos och sin syster som inte blev märkt av blodfebern. Adelina är själv tydligt märkt och hon känner sig utsatt och illa behandlad. En dag bestämmer hon sig för att fly och det är då allt förändras och Adelinas äentyr börjar.

Det här är en all-in fantasy bok med annorlunda namn på både platser, personer och saker. Jag tycker att den är bra men lite konstig på vissa ställen. Det är lite svårt att förklara 🙂 men jag rekommenderar ändå denna då jag tycker att den hade en bra story. Hur som helst kommer jag vilja läsa de andra delarna men jag vet inte om de har kommit ut än. Nån som vet?

Den unga eliten
Författare: Marie Lu
Serienamn: Den unga eliten
Numer i serien: 1
Antal böcker i serien: 3
Sidor: 307
Originalspråk: Engelska
Genre: Fantasy

Kommentera gärna om du läst denna eller något annat av Marie Lu.

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

