Vem ska läsa en bok?

När jag började blogga var min tanke att jag också skulle skriva ner lite olika tankar jag hade om böcker och läsning. Det har ännu inte blivit av men idag har jag fixat ett inlägg kring ett ämne jag tycker är viktigt.

När jag recenserar böcker skriver jag oftast inte jag någon ålder på boken. Det är egentligen för att jag har läst så himla mycket olika svårighetsrader. När jag var i kanske 11 årsåldern, läste jag både böcker som egentligen ska vara till vuxna och böcker som egentligen ska vara till mindre barn.                                                                                                                   Jag bryr mig inte så mycket om vilken ålder man ska vara i för att läsa en bok. För mig handlar det om själva läsningen, som nästan alltid är en kul upplevelse. Det har hänt  att jag läst en bok bara föra att läsa något, att få något att fokusera på.

Därför är det väldigt varierat i svårighetsgrad på böckerna här på Bokskåpet. Såklart älskar jag utmaningen i en svårare, lång bok. Men ibland är det riktigt svårt att hitta nya böcker som är sådana och då läser jag helt enkelt det som jag hittar.

Så jag har väldigt svårt att bara säga vilken ålder man bör vara för att läsa en bok. Jag försöker istället att förklara vad böckerna handlar om och hur långa de är och om de är mer lättlästa eller svårare. Sen kan du försöka fundera på om boken passar dig eller inte. Gör den inte det, så gör den inte det, oavsett vilken ålder boken rekommenderar.

Du kanske älskar att läsa men helst läser lite lättare böcker. Men det går kanske inte om du bara letar efter böcker som har din ålder på sig. Eller tvärtom. Mitt råd? Leta efter böcker som DU tycker verkar intressanta, eller böcker som DU tror skulle passa DIG! Alla är olika.

Detta är också en anledning till varför alla boktips passar mig. Min egen läsning är som sagt väldigt bred. Tipsa gärna om alla möjliga böcker i kommentarerna så att alla som kommer in hit kan hitta ett boktips.       Alla boktips, är bra boktips. ❤

Glöm inte heller bort att dela bloggen till de som gillar läsning eller någon annan som du tror skulle vilja hitta hit!

Vi hörs! 

aviary-image-1448983476992[1].png

Tomten kommer ifrån Ö&B.

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

1 thought on “Vem ska läsa en bok?”

Kommentera

