Recension, Jag är Malala

Alla människor är lika värda. Enligt min åsikt borde alla ha samma rättigheter och möjligheter. Malala Yousafzai är en av dem som har stött kampen för, framförallt, kvinnors rättigheter. För sitt arbete vann hon Nobels fredspris 2014. Äntligen har jag läst hennes bok.

Denna boken är ju inte påhittad utan det är Malalas riktiga liv man får följa. Från när hon bodde i Pakistan till att hon bodde i England. Det som man får berättat för sig är helt otroligt, och inte alltid på ett bra sätt. Den här boken berättar om en situation som är vardagen för många. Det handlar om hur alla inte har samma rättigheter när de borde ha det.   Det är ingen bra situation och därför är det viktigt att den uppmärksammas. En mycket viktig bok som jag tycker att man ska läsa om man känner sig tillräckligt mogen och redo för det.

Jag är Malala; flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna
Författare: Malala Yousafzai, Christina Lamb
Sidor: 303 med epilogen, ordlista, viktiga händelser och en intervju inräknat
Originalspråk: engelska
Genre: Biografi, rättigheter20151207_160348[1].jpg

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

1 thought on “Recension, Jag är Malala”

Kommentera

