Recension; De utvalda, Monstrets dotter

Minns ni ”De utvalda”? En fantasyserie i tre delar. Ettan är recenserad HÄR! Tvåan är utläst och nummer tre står på väntelistan. 

Denna gång är det inte Katsa man får följa och händelserna utspelar sig innan historien med Katsa började. Iallafall tolkar jag det som det därför att man också får veta om Lecks historia och han kommer också in i handlingen. Som jag uppfattar det är det inte heller på samma plats som i första boken och det finns nästan inga särlingar. Men Flamma som boken handlar om är ett monster eftersom hennes pappa var det. Det finns alltså människor som är monster och det finns monsterdjur. Flamma kan uppfatta sinnen och kontrollera dom .

Ärligt talat hade jag lite svårt att få handlingen att hänga ihop. Jag tappar bort mig i vem som är vem och vem som vill vad, men när jag lyckas hålla reda på karaktärerna så tycker jag att den stundtals är riktigt bra. Men handlingen går lite trögt framåt vid vissa perioder. Dock hindrar inte detta mig från att läsa  nummer tre, särskilt som jag har hört  att den förklarar vad som händer i tvåan.

Monstrets dotter

Författare: Kristin Cashore
Serienamn: De utvalda
Nummer i serien: 2
Antal böcker i serien: 3
Sidor: 495
Originalspråk: Engelska
Genre: Fantasy

20160106_103648[1].jpg

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

4 thoughts on “Recension; De utvalda, Monstrets dotter”

Kommentera

