E-böcker

E-böcker är ett koncept som börjar växa mer och mer. Och det är ganska smart egentligen. Om du inte är så bekant med begreppet så är det att man lånar eller köper böcker via nätet eller en läsplatta bl.a. . Sen kan du läsa dem i en dator, mobil, surfplatta, läsplatta. Detta kan ju spara mycket plats. Jag har själv börjat komma igång med detta så tänkte berätta lite om hur jag gör.

Eftersom jag bor i Östergötland har jag också ett sådant lånekort och använder mig utav mitt biblioteks hemsida när jag lånar. Men denna funktion finns såklart även hos andra bibliotek så kolla hur ditt bibliotek har med e-böcker. Hursomhelst är det enkelt, iallafall så som jag gör haha. 

Det är bara att gå in på e-boks sidan, Östergötlands hittar ni här, logga in och leta efter böcker man gillar. Sen väljer man låna och då måste man välja i vilket format man vill låna boken i. Jag kan inte den exakta skillnaden mellan de olika formaten (jag lånar i EPUB) men kan väl säga att det har med de olika sätten att visa och läsa böckerna.

Dock kan det finnas vissa ”poängbegränsningar” alltså att man inte kan låna hem hur mycket som helst, men det får man läsa på hur det funkar. Sen laddar jag hem boken till min dator och för över den till en läsplatta.

Hmm, insåg nu att det nog inte kom med så mycket förklaringar i detta inlägget, men det är eftersom det funkar olika för alla, man gör på olika sätt beroende på var man väljer att läsa. Jag vill också poängtera att jag inte har så bra koll på detta utan är självlärd, men det märkte ni kanske haha.  Hursomhelst, det jag ville var att tipsa om e-böcker och att det inte alls behöver vara så komplicerat som det kan verka ibland.

ps. 2 recensioner här på bloggen är böcker som jag läste som e-bok. Facebookpolisen och Larma, släcka, rädda i Rosengädda20160106_133156[1].jpg

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

5 thoughts on “E-böcker”

Kommentera

