Film-Fredag! Insidan ut

Hittills har Bokskåpet mest varit fyllt av just böcker, recensioner och tankar. Men jag tycker att film är ett ämne som man ofta kan relatera till böcker så nu tänker jag starta upp något nytt, alltså Film-Fredag! Det kommer inte att bli ett inlägg varje fredag men någon gång ibland. 

Många har nog sett filmen Inside Out eller Insidan ut som blev den svenska titeln. Filmen hade premiär sommaren 2015. Den blev populär och jag har länge tänkt se den. Men det var först förra veckan som det faktiskt hände. Men ja, bättre sent än aldrig. 😉

Insidan ut handlar om känslorna som styr oss och vad som händer i huvudet. i filmen får vi möta de fem känslorna, Glädje, Vemod, Ilska, Avsky och Rädsla.

Detta gänget finns alltså i huvudet på filmens egentliga huvudperson, Jenny (Riley

insidan_ut-33313440-frntl
Bild från CDON

Andersen i det engelska originalet) och det är dem som styr Jennys känslor och ja, hela hon faktiskt.

Temat är att det inte alltid är lätt att växa upp och vara tonåring. Jennys familj flyttar och tillsammans med sina känslor ska hon försöka anpassa sig till det nya livet i den nya staden. Det är inte helt enkelt och kort och gott så blir det kaos i Huvudkontoret. Känslorna har olika sätt att hantera situationen.

Ibland har jag stenkoll på handlingen innan jag läser en bok / ser en film, men visst kan det vara ganska skönt att inte veta ibland? Haha, det är min åsikt och jag tänker därför inte berätta mer än detta om filmens handling.

Så, vad tyckte jag då? Jo, jag gillar Insidan ut. För det första så gillar jag själva idén, ett kontor, minnen, olika sätt att styra på. Att man under filmen dessutom får titta in i andra hjärnor är lite kul. Känslorna är gulliga, har starka personligheter och roliga reaktioner. På bilden ovan tycker jag att man ser det ganska bra. De övriga som finns i Jennys huvud är också roliga, passar bra in och känns ändå något sånär verkligt, i vad de känner alltså :D. 

En annan grej jag gillar är att storyn bygger på något verkligt. Alltså, att känslorna ibland svajar som tonåring, att det kan vara jobbigt att flytta och att anpassa sig igen. Det känns alltså inte helt konstgjort utan går att känna igen sig i.

Alltså rekommenderar jag Insidan Ut! Den skulle nog passa bra att se med kompisarna eller familjen.

Sammanfattning: En mysig, rolig, gullig film med humor och igenkännande!

Filmen finns bl.a att köpa på CDON och såklart att hyra på en massa olika ställen. Har du sett Insidan ut? Eller skulle du vilja se den? 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

1 thought on “Film-Fredag! Insidan ut”

Kommentera

