Recension, The Young World, Överlevarna

Ja, som jag skrev här så har jag lånat hem första delen i en sci-fi trilogi av Chris Weitz. Nu är den då utläst.

En sjukdom spred sig. Alla vuxna och alla barn dog. Men tonåringarna överlevde. De vet inte varför men de vet att när de är runt 18 år så dör de. Civilisationen är död och ungdomarna lever i olika klaner. Whashington är ledare för en av dem. Men han fyller 18 och vi vet ju vad som händer då. Hans lillebror Jeffersson tar över som ledare, mer eller mindre ofrivilligt. Tillsammans med några vänner ger han sig ut på ett äventyr som tillslut kommer att förändra allt.

Då det mest varit feel-good hos mig ett tag är jag extra glad att jag hittat en sån här bra serie.  Boken har en mycket bra idé som verkligen funkar. Det blir spännande, i slutet blev jag nästan lite orolig över hur det såg ut, det händer mycket och karaktärerna är tydliga. Jag gillar också att karaktären Donna ofta påpekar hur mycket man brydde sig om saker som inte ens finns i den nya världen som uppstår. En mycket bra bok som jag absolut rekommenderar! Detta är då en trilogi så jag ska såklart också läsa de andra delarna.

 

Överlevarnaaviary-image-1455028520262[1]


Författare: Chris Weitz
Serienamn: The Young World
Nummer i serien: 1
Antal böcker i serien: 3
Sidor: 379
Originalspråk: Engelska
Genre: Sci-fi
Finns att köpa bl.a på: bokuscdonadlibris

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Recension, The Young World, Överlevarna”

Kommentera

