Recension; Maze Runner, I Dödens Labyrint

I början av månaden lånade jag hem ett par böcker som jag blev mycket intresserad av. Maze Runner ar ju blivit väldigt populär, både som film och bok.

Thomas vaknar upp i en hiss. Han har inga minnen om vem han är och han vet inte var han är. Hissen tar honom till Gläntan. Där finns ett helt gäng med pojkar som upplevt samma sak. Gläntan ligger i en stor labyrint. Väggarna flyttas varje natt och vissa av killarna som är där jobbar som löpare. De ger sig ut i labyrinten varje dag för att försöka se mönster. Men de har inte hittat nåt. När Thomas kommer dit har de ännu inte lyckats hitta en väg ut. Det konstiga är att när Thomas kommer dit börjar saker förändras. Finns det en väg ut? Hur hamnade de där? Vad kommer att hända med dem?

Åh, så grymt bra denna var! Ärligt så trodde jag inte riktigt att den verkligen skulle vara så överraskande som de faktiskt var. Flera gånger hände någonting oväntat och nytt, så historien känns aldrig tråkig utan istället oförutsägbar. Att jag också bildar, nästan som personkemi med vissa av karaktärerna måste ju bara vara ett plus! Thomas är inte min favoritkaraktär, men  han behövs för att handlingen ska kunna föras framåt bra på det sätt den gör. Ett minus är dock att jag har lite svårt att följa med i slutet. Resten av boken känns tydlig, men i slutet går det väldigt fort och det är inte lika tydligt vad som händer. Stor rekommendation från mig!

Har du läst Maze Runner? Vad tyckte du?

I dödens labyrint
Författare: James Dashner