Recension; Den femte vågen

Den femte vågen är en bok som även finns som film. Nu när jag läst ut boken är jag ännu mer taggad på att se den. Har du sett filmen?

Utomjordingarna håller på att ta över världen. De slog ut elektriciteten, dödade folk och spred sjukdomar. Cassie flyr. Hennes mamma är död, hennes bror tillfångatagen. Hon har en regel. Lita inte på någon. Det är ofta man bara har val som resulterar i att man dör. Vem kan man lita på egentligen?

Jag tycker att detta är en spännande och bra bok. Att det stundtals känns riktigt otäckt och läskigt är bra, eftersom det tyder på bra beskrivningar och en text som fångar. Man får inte bara följa Cassie i boken utan den kommer också att växla till vissa andra karaktärer. Detta gjorde att boken kunde bli längre och att samma situation ibland kunde nämnas av fler än en karaktär. Dock blev det lite förvirrande i början då alla berättar i jagform. Men jag rekommenderar ändå denna starkt!

20160205_154312[1]

 

Först trodde jag att det bara fanns en bok, men en kompis upplyste mig om att det är en trilogi. Jag har ingen aning vem eller vad de två andra böckerna handlar om men blev ändå lite sugen på att se hur det går. Har du läst Den femte vågen? Eller vill du göra det? Kommentera!

Den femte vågen
Författare: Rick Yancey
Serienamn: ?
Nummer i serien:  1
Antal böcker i serien: 3
Sidor: 491
Originalspråk: Engelska
Genre: Dystopi, Sci-fi
Finns bl.a på: adlibrisbokus,  cdon

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Recension; Den femte vågen”

Kommentera

