Recension, Flickan med glasfågeln

Efter lite research fick jag reda på att denna bok ingick i en serie. Andra boken finns på engelska, dock inte på svenska tror jag. Recensionen finns i alla fall så, enjoy!

Föräldralöse Edie bor hos sin moster. Hon gillar inte hennes kusiner och de behandlar henne elakt. Men så en dag, får hon en möjlighet att komma bort. En erbjudan om att börja på internatskola, dock inte helt utan en hållhake. Väl på skolan är hon förvisso borta från elaka kusiner, men vad är det egentligen som pågår där? Vem är skurken och vad är brottet?

Inte ofta känner jag så tydliga liknelser mellan böcker som jag gjorde med denna och en gammal flickbok – ”Puck på internatskola”. Om det nu finns någon här som har läst nyss nämnda, så kanske ni kan ana hur det går i denna boken, då jag upplever stora liknelser i händelserna. Flickan med glasfågeln utspelar sig i ungefär nutid men skolan som Puck… *suck*, nej förlåt, Edie går på vill vara en gammaldags skola och de har förbud mot datorer, mobiler och andra moderna saker. Å, glömde förtydliga att det också är en flickskola. Och den ligger i England. ;))

Nu över till själva texten då. Boken är förtecknad under 9-12 års kategorin. Jag tycker att den absolut skulle passa för lite äldre också. Språket är inte det enklaste, men inte heller väldigt svårt. Personligen är jag inte så insatt i deckarvärlden, men detta skulle man nog kunna klassa åt det hållet. Edie funderar på vem som kan vara den skyldige och vem man kan lita på. Men historien känns ändå inte mörk, utan som ganska lik andra böcker som riktar sig till samma målgrupp. Kom bara ihåg att du kan läsa boken även om du inte känner dig träffad av målgruppen ( 9-12 år)! Jag själv läser böcker som är riktade till alla möjliga åldrar. 🙂

Gillar du böcker som är lite åt deckarhållet? Är England en miljö du gillar att läsa om? Eller vara i? Kommentera så får jag veta!

Flickan med glasfågeln
Författare: Esme Kerraviary-image-1456763899741[1]