Mockingjay part 2

Någon känner kanske till att jag har skrivit ”Läslistor” med böcker jag vill läsa. I februari skrev jag en Filmlista med filmer jag ville se. Mina läslistor brukar bockas av ganska snabbt men på denna filmlista har jag ännu inte sett en enda (skandal!) av filmerna . Detta ska jag dock ta tag i nu!  Cirkeln och Maze Runner trillade in i brevlådan förra veckan och en ledig dag utnyttjades till att kolla in andra delen av Hungergames 3: Mockingjay med några kompisar.  Dock var den inte med på listan men det borde den absolut ha varit! Därför kör vi idag en Film-Fredag och pratar lite om denna film! Glöm inte att skriva dina bästa filmtips i kommentarerna!

Hungergames trilogin finns inte som bokrecension här på bloggen vilket innebär att det var ett tag sen jag läste dem. De första filmerna såg jag såklart efter böckerna, men det var ett tag sen det med. Jag visste ändå på ett humm vad som skulle hända, men visst pausar vi ( tittade med några kompisar därav pluralen) filmen ett par gånger för att förklara för varandra vem som är vem eller vad som just hände. Filmen tar vid där part 1 slutade och för dig som inte är bekant med handlingen av Hungergames så börjar historien med att Katniss Everdeen ska vara med i Hungerspelen. Enkelt och kortfattat, men i Mockingjay har förstås historien kommit längre.

Aja, över till vad jag nu faktiskt tyckte om filmen. För det första så är det en otroligt välgjord film, med mycket speciella scener och effekter eftersom den skildrar ett krig.

Som jag nämnde är det inte alltid jag hänger med i vad som händer, vem som är vem och vem som gör vad. Vissa delar tycker jag saknas från boken, som det så ofta gör,  vilket gör att det är ännu lite svårare att hänga med. I början tycker jag att det går lite segt, det tar ett tag innan mitt intresse fastnar ordentligt.

Flera roller i Hungergames måste vara väldigt svåra att spela då de ska förmedla mycket känslor. Ändå tycker jag att skådespelarna är mycket duktiga och lyckas bra med att förmedla det de ska.

Men trots att jag stundtals tappar tråden så tycker jag att det är en bra film och jag kan absolut rekommendera den, men se till att ha sett föregående filmer och läs gärna boken för ännu mer bakgrund.

Så nu återstår det bara att få veta vad ni tycker om denna filmen? Skriv i kommentarerna!

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

