Recension; Den tomma stolen

Jag har varit sugen på att läsa Den tomma stolen av J.K Rowling av flera anledningar. De flesta tänker nog på Harry Potter böckerna när de hör hennes namn, så då är det kul att läsa något annat av henne. Är det någon riktig Potter-nörd som läser detta? 

-Den lilla staden Pagford hamnar i chock när Barry Fairbrother dör. Visst kan staden verka fridfull utifrån men efter att Barry lämnat en tom stol efter sig blir det inre strider om vem som egentligen ska ersätta honom. Vilken sida kommer vinna? I boken får man följa flera olika personer, gamla som unga.-

I denna boken får vi följa många olika karaktärer, unga som gamla. En del har det bättre ställt än andra. Med så många personer har jag lite svårt i början att lära mig vem som är vem, vem som har gift med vem och vad de gör om dagarna. Trots en bra och välskriven text hittar jag inte riktigt in i flytet. Det går inte  så snabbt att läsa ut boken. Men jag tycker inte att den är tråkig, tvärtom finns humor och dramatik som gör att det blir intressant. Jag blir till och med överraskad på slutet och vissa händelser släpper inte min hjärna taget om så snabbt.

Det var mycket intressant att läsa en vuxenroman av J.K. Rowling så att jag nu inte bara har Harry Potter i tanke när jag hör hennes namn. Någon som har läst denna? 

Titel: Den tomma stolen20160503_074022[1]
Författare: J.K. Rowling
Serie:
Sidor: 525
Originalspråk: Engelska
Taggar: Roman, Drama
Finns bl.a på:  adlibriscdonbokus
Annat av författaren:  Harry Potter– serien

 

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

4 thoughts on “Recension; Den tomma stolen”

  1. Läste den förra sommaren, tror jag. Rowling bevisar återigen hur fantastisk hon är som författare. Tycker att den är jättebra, dock lite rörig i början precis som du säger. Annars är hon ju fantastisk på att måla upp miljöer och skapa intressanta karaktärer! 🙂

    Gilla

Kommentera

