Cirkeln

-När detta inlägget är färdigskrivet inser jag att jag inte berättar något om handlingen i Cirkeln, så om det är det du är ute efter ska du nog leta någon annanstans. Nämner detta i slutet, ville bara sticka in detta här i början också, att här finns  åsikter och tankar. Läs nu inlägget. Seså.- 

I dagens Film-Fredag ska jag skriva lite om filmen Cirkeln som jag äntligen har sett. Cirkeln är baserad på en bok, som är den första i en mycket spännande trilogi skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Det var väldigt länge sen jag läste böckerna men ett kort inlägg om dem hittar du här.

Enligt mina upplevelser har det varit mycket delade åsikter om filmatiseringen av Cirkeln. En del tyckte väldigt mycket om den, en del fattade inte vad som hände i filmen och vad jag förstår så gick det inte jättebra för den på bio. Jag vet faktiskt inte om något beslut har  tagits än angående de två andra böckerna i serien, om de ska bli film eller inte men jag vet att det har varit tveksamheter om det.

Jag önskar att jag hade haft böckerna färskare i minnet då jag tror att min filmupplevelse hade blivit ännu bättre då. Men jag hör absolut till dem som gillar  filmen! Jag blir berörd och känner faktiskt att filmen är läskig och spännande precis som det ska vara. Jag tror att det som gör Cirkeln läskig och stämningsfull är verklighetskänslan. Och nej, inte att ” Jo men, det där med häxor och demoner hände mig i måndags” utan att det går att känna igen sig runt omkring magin och även i miljöerna. Det är helt vanliga tjejer på en till synes helt vanlig skola. Människotyperna går absolut att hitta i verkliga livet. Om man tar bort magin är det alltså någonting som skulle kunna finnas på riktigt. Vilket gör det mer creepy när otäckheterna kommer in i bilden.

Precis som Mockingjay och Maze Runner så är detta en film med specialeffekter. Jag tycker även här att de ser snygga ut (vilket de borde göra eftersom filmen hade premiär 2015 och därför har haft bra tekniska möjligheter) (och ja, jag vet att jag sagt detta tre  gånger nu men jag tycker ju att de är snygga, även om jag inte är en expert, bara åsiktsinnehavare).

Av Mockingjay, Maze Runner och Cirkeln är nog Cirkeln den film som jag tycker tappat mest från boken. Det är en relativt lång film, 2h 20 min, men det är ju otroligt svårt att få med alla känslor och upplevelser från så många huvudkaraktärer i en film. Vilket den uppenbarligen inte gör. Förmodligen förstår ni att jag saknar vissa bitar och till och med vissa personer som inte tog sig hela vägen in i filmen. Känslorna hos våra huvudkaraktärer kommer inte alls fram så mycket och jag kan förstå att en person som inte har läst boken kanske inte fattar tycke för filmen så lätt. Även personer som läst boken kan ju tycka att de saknade mycket vilket drar ner på deras upplevelsenivå.

Summan av kardemumman så tycker jag ändå om filmen och jag har full förståelse för tappet av bitar från boken, även om jag tycker det är tråkigt. Jag förstår även att om du inte har någon koll alls på Cirkeln, bok som film, kan tycka att detta inlägget inte alls gav dig någon info om historien eftersom jag verkligen inte säger ett dyft på dessa 600 ord om vad Cirkeln egentligen handlar om. Förhoppningsvis har någon fått ut något av detta, eller i alla fall fått höra en ny åsikt.

Att nämnas är väl också att jag absolut kan rekommendera någon att se filmen, särskilt om hen läst boken.

Detta var vad jag tyckte. Vad tyckte du? Skulle du vilja ha en uppföljare filmatiserad? 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

