Vad gör en bok bra?

Denna frågeställningen, som kan verka enkel,  är ganska svår enligt mig, eftersom det finns så mycket man kan diskutera.

För det första, ska man ens använda ordet BRA när det gäller böcker. Jag menar alla har ju olika smak. Bara för att jag tycker den är bra betyder ju inte det att du tycker det. Ska man då använda sig av uttrycken gillar/gillar inte istället? Men det är faktiskt väldigt invant (för mig iaf) att använda bra uttrycken. Det märkte jag under ett par dagar när bokdiskussioner föreföll. Gillar och bra är kanske synonymer när det gäller böcker.

Jaha, ska man då endast använda sig av adjektiv när man beskriver en bok. Mysig. Rolig. Sorglig. Mörk. Lättläst. Men man kan ju inte klassa vissa adjektiv som positiva och vissa som negativa, då det är olika för olika genre. Då kanske man ska fokusera på textuppbyggnaden istället. Men det är samma här, det är charmigt med olika uppbyggnader och en stil funkar inte i alla slags texter.

Men finns det kanske vissa krav för en bra bok? Lättläst? Lätt att finna flytet? Debatt om en viktig fråga? Eller är det någon aspekt som avgör om boken är bra? Problemet? Huvudkaraktärena? Miljön?

Nej, jag tror inte det. Vad svaret är vet jag inte, men dela gärna dina tankar i kommentarsfältet. Vad gör egentligen en bok bra?

20160508_113159(0)[1]
Såhär fint var det hos mig förra veckan. 
Att bara använda gillar/gillar inte är nog inte heller ett alternativ. Men jag har funderat på mina egna åsikter och hur jag delar dem medans jag funderade på hur jag skulle skriva detta inlägget och jag har bestämt att i mina recensioner kommer jag använda både bra, gillar och adjektiv. I en recension ska ju jag dela mina åsikter och som tidigare nämnt, jag kanske inte gillar den, men det gör kanske du. Smaken är som baken ;). Bara man förmedlar åsikter när man säger att man inte tycker den är bra så är det ju helt okej. Att säga den ÄR dålig blir lite mer en diss av en bok än Jag TYCKER
. När jag pratar böcker kommer jag göra ungefär på samma sätt. Gillar jag en bok så är det ju: Jag tycker att den är bra. 

Kontentan som jag kommit fram till är att det är fritt fram att välja de uttryck man vill, bara det handlar om åsikter och man inte förolämpar någon. Vad som gör en bok bra, vet jag inte. Förmodligen handlar det mer om en helhetsuppfattning än något specifikt. En känsla helt enkelt (eller inte så enkelt) .

Detta var ett svårt inlägg att skriva, då det lätt blev luddigt och motsägelsefullt, och kanske också mer komplicerat än nödvändigt. Haha, det tar jag på mig i så fall, det brukar lätt kunna bli så. Insåg just att jag skrivit till 200 ord sedan mitt första utkast…

<333

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Vad gör en bok bra?”

  1. jag gillar ditt inlägg, det är en mycket intressant frågeställning att fundera över. jag känner mer och mer att man aldrig rent objektivt kan säga att en bok är bra eller dålig. Smaken är så olika som du säger och alla upplever och uppfattar saker på sitt sätt. I slutänden är det alltid personliga åsikter. Så när man läser recensioner så får man helt enkelt komma ihåg att bra enligt just den recensenten inte behöver vara dåligt enligt en själv. Faktum är att jag flera gånger läst böcker efter att ha läst dåliga recensioner för jag har hört att det recensenten klagat på förmodligen är sånt jag själv skulle gilla haha X) Ofta har jag haft rätt ^^

    Liked by 1 person

Kommentera

