Boken först

Jag älskar film. Att se på film, att göra film. Jag älskar läsning också. Att bara kunna sätta sig in i en annan värld, få känna det som någon annan känner, få bli fast i en annan värld ett tag. I en bra film sätter man sig också in i karaktärerna. Men på nåt sätt blir det inte riktigt samma sak, inte lika mycket tankar och förklaringar.

När man gör en film är det förstås inte lika lätt att få fram tankar och liknande som om du hade obegränsat med sidor på dig att förklara. De flesta filmer som görs idag upplever jag ändå som tydliga, med ganska bra förklaringar så att man enkelt kan sätta sig in och förstå.

Jag brukar försöka att läsa boken innan jag ser filmer. Det är också oftast mitt råd till andra: Ja, jag tyckte filmen var jättebra, men läs boken först. Nu tänkte jag försöka förklara varför jag tycker så. Jag tycker absolut inte att man MÅSTE göra såhär. Det är bara så som jag gör. Du är helt fri att ha din egen åsikt, att tycka precis som DU vill. 

Som jag skrev tidigare brukar mer vara förklarat i en bok. Fler detaljer, fler händelser, fler känslor. Vissa filmer kortar man ner väldigt mycket från boken, för att det skulle vara för långt annars. Många som läst Harry Potter efter de sett filmen brukar säga att det var ju helt annorlunda i boken. Men det är ju filmen som är annorlunda. De filmerna skulle bli jättelånga om allt skulle tas med.

Läser man en bok innan man ser filmen, bildar man sig dessutom en egen uppfattning om hur folk ser ut, platser, händelser & känslor. Sen kan du se filmen och jämföra hur du tänkt med hur regissören tänkt. Det kan vara helt olika eller så har ni tänkt lika. Ser du filmen och sen läser boken har du ju bara med dig regissörens tankar, hur någon ANNAN tror att saker hände. Du bildar inte dig själv en egen uppfattning om saker, utnyttjar inte din kreativitet på samma sätt.

Jag skulle kunna argumentera långt mycket mer om varför mitt val, 9 av 10 gånger, blir boken först, filmen sen. Men detta inlägget är redan jättelångt så det får bli i ett annat i så fall. Kommentera hur du brukar göra, det är kul att veta.

<33

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

4 thoughts on “Boken först”

    1. Det är verkligen olika hur väl mina fantasier stämmer in i hur en färdig film blir. Ibland är det verkligen enorm skillnad och har jag läst boken innan brukar jag ofta påpeka för vänner och familj att det ju är filmen som är annorlunda, för det är det ju oftast. Ett ämne med många åsikter… :))

      Gilla

Kommentera

