Recension; Britt-Marie var här

Detta är den första ljudbok jag lyssnar på. Tidigare har jag aldrig lyssnat på ljudböcker, okej vissa sagor på cd lyssnade jag på som yngre, men aldrig i mobilen eller en tjockare skönlitterär bok, som denna. Ni fattar. Bra. Dessa tänker jag såklart också recensera nu när jag ska försöka komma igång med det. Upptäckte dock att det fanns många (okej, typ 3) olika format av ljudböcker på de internetbokhandlar som jag brukar länka böckerna till. Får se hur jag gör med länkarna (de finns  som vanligt längre ner) i framtiden. Nej, nu kör vi det som vi ska, en recension av Britt-Marie var här. *whoop whoop* Själv visste jag cirkus ingenting om denna innan men lite av handlingen berättar jag för er ändå.

-Britt-Marie söker jobb. Visst är hon 63 år men det bordeaviary-image-1463853134155[1] väl finnas något jobb även åt henne? Till sist får hon ett jobb i ett litet samhälle som heter Borg. Där finns inte så mycket, det mesta är nedlagt. En liten pizzeria finns det i alla fall. Några människor. Barn. En fotboll. Och nu också Britt-Marie. Vad kommer hända i Borg när Britt-Marie är där?-

Första intrycket: Britt-Marie suckar inte. Hon har inte fördomar. Hon är inte passivt aggressiv. För Britt-Marie är inte sån. När boken börjar känns det som att det är allt den handlar om. Den upprepar sig mycket, som en saga nästan hahah. Kent sa och Kent gjorde. Britt-Marie informerar och upplyser men hon är inte elak. Det får man förstå. Suck. Jag tänker först lägga i från mig ljudboken, men eftersom jag nu använt poäng på mitt lånekonto tyckte jag att jag fick ge den en ordentlig chans. Plus att jag inte hade något bättre att sätta i lurarna.

Nu tänker jag göra något jag absolut inte trodde de första timmarna av boken. Jag tänker säga att jag, på något sätt, gillar denna boken. Jag kan inte peka ut exakt när den vänder från gnällkärringstjatig till, tja, att jag vill höra vidare. Men det gör den. I slutet hoppas jag innerligt att Britt-Marie ska göra på ett visst sätt och jag bryr mig om karaktärerna. i början kom det visserligen fram i små portioner varför Britt-Marie var som hon var (gnällig) men då bryr jag mig faktiskt inte (men hjärtlös är jag faktiskt inte, det får ni förstå) Jag hejar på Britt-Marie och småskrattar åt vissa situationer, samtidigt som jag förstår att vissa enbart tycker att det är oerhört sorgligt. För visst är det sorgligt. Men ledsamheten tillsammans med ljuset blir, bra. Jag gillar den.

Bara sorgligt, otroligt rolig eller mittemellan? Vad tyckte du?

Titel: Britt-Marie var här
Författare: Fredrik Backman