Recension; Pojkarna

-Bella, Momo och Kim. Tre tjejer som alla skulle fylla 14. De hänger mest för sig själva och ofta i ett växthus. En gång när Bella hämtade ett paket med nya frön till växthuset, fick hon med ett frö som hon inte hade beställt. De planterar det och plötsligt öppnas en helt ny värld för de ensamma och utsatta tjejerna.-

Den här boken vann Augustpriset 2011 för bästa barn och ungdomsbok. Jag har hört många som verkligen gillat denna, så jag ville såklart också prova. Men tyvärr blev jag besviken. Jag hänger inte alls med, flera gånger går jag tillbaka och läser en sida igen, och igen utan att ändå fatta. Det känns som att den hoppar i tiden utan större förklaring. Jag hittar inget flyt utan det går trögt framåt.

Jag kan dock se den viktiga poängen, tjejer blir dåligt behandlade och är utsatta för mycket skit. Vilket är helt sant och något som måste uppmärksammas så att vi kan minska detta. Men ibland får jag uppfattningen att boken menar att ALLA killar är svin, eftersom jag inte hittar någon bra kille, men det kanske krävs viss överdrift för att få fram budskapet ordentligt så det är inget problem för mig, reflekterade bara över det.

Vad tyckte du? 

Titel: Pojkarna20160613_205159[1]
Författare: Jessica Schiefauer
Serie:
Sidor: 188
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: bokusadlibriscdon

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

One thought on “Recension; Pojkarna”

Kommentera

