Recension; Girl Online On Tour

Denna bok läste jag på engelska men jag väljer fortfarande att skriva min recension på svenska.

Tänkte börja med att berätta om den sjuka oturen jag hade med denna bok. Jag är ju en biblioteksnörd så hade reserverat boken och väntat på att jag skulle få den ett tag och när jag väl fick den läste jag en annan bok så den fick vänta lite (okej, kanske läste lite mer än en bok innan, var inte helt sugen på denna just då). När jag väl började läsa hann jag 20 sidor innan jag såg att jag var tvungen att lämna tillbaka den samma dag, vilket jag gjorde. Så jag ställde mig i kö igen och fick vänta, vänta och vänta men sen fick jag den. Då hade jag ett par veckor med mycket på schemat så hann bara läsa till sidan 200 innan jag var tvungen att lämna tillbaka igen. Som tur var fick jag boken IGEN bara nån dag efter. Fattar inte hur jag kan ha haft sån otur TVÅ gånger. Med samma bok… Från och med nu prioriterar jag alla böcker som jag länge stått i kö på och kollar extra noga på när boken måste lämnas igen. Annars brukar min läsning vara väldigt inriktad på känsla men just dessa får bli ett undantag. Haha, liten avstickare men kommentera gärna om detta har hänt dig också, det vore kul att veta!

-Penny ska följa med Noah på europaturné. Hon har packat väskorna och är redo för en underbar sommar med sin underbara pojkvän. Men när det inte riktigt blir som Penny trott, hon och Noah får knappt någon tid alls att umgås på och hon börjar sakna familj och vänner hemma i Brighton, börjar hon undra om turné livet verkligen är något för henne. Kommer Noah och hon ändå kunna vara tillsammans?-

Så, fortsättning på den magiska berättelsen om en tjej som blir tillsammans med en rising star, en tjejmagnet som satsar på musiken. Vilket förstås inte händer alla tjejer här i världen. Men jag tycker att det är bra att inte allt är tipp topp, t.ex. att Pennys ångest skildras. (Oj, nu lät det kanske som att jag tycker ångest är bra men, missförstå mig rätt, så är inte fallet. Men det gör det lite mer verkligt och gör historien lite mer intressant.) Det händer också en sak till som gör det lite mindre till en 100% solskenshistoria men jag såg det komma väldigt mycket, så jag blev inte direkt överraskad (ni kanske kan gissa vad som händer). Så även om det inte är den vanligaste tonårssituationen tycker jag att mycket känns verkligt (eller vad man ska säga, haha). Internet, vänner, ångest och bråk finns med vilket det också gör i mångas liv.

Texten och språket vill jag faktiskt inte yttra mig så mycket om då jag läste på engelska, vilket jag ärligt talat inte gjort så mycket så jag kan ju inte jämföra med annan engelsk litteratur i samma genre. Men kan väl säga att jag inte stör mig på nåt särskilt eller har några större problem med läsningen.

En sak som jag tänkte på nu när jag läste uppföljaren var att jag tyckte att karaktärerna kändes äldre i denna boken än i ettan. Vet inte riktigt varför det blev så men de har ju inte blivit så mycket äldre så det är nåt i min hjärna som spökar. Jag gillar hur som helst denna boken.

Titel: Girl Online On Tour20160620_121103
Författare: Zoe Sugg
Serie: Girl Online
Sidor: 340
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: bokuscdonadlibris
Annat av författaren: Girl Online

Förresten, visste ni att om man skrivit i capslock så går det inte att markera den texten och trycka på capslock igen för att få det i små bokstäver? Det visste inte jag, men jag lärde mig det när jag råkat komma åt capslock mitt i recensionen och sen fick skriva om halva texten. Säkert karma för att jag sitter inne när solen skiner. Eller bara klumpighet. Tro vad ni vill.

2 thoughts on “Recension; Girl Online On Tour”