Recension: Stora små lögner

Tyvärr var det ett tag sen jag läste ut denna, har inte haft tid att skriva förrän nu, men jag ska ändå försöka beskriva den här (fantastiska) boken så bra jag bara kan.

-Vid en första anblick framstår den prydliga villaförorten Pirriwee som en välmående och sömnig idyll.

Men under ytan kokar det.

Madeline och Celeste är grannar och bästa vänner. De har barn i samma förskoleklass och tar alla tillfällen de får att prata om livet på favoritcaféet. Madeline har händerna fulla med sin tonårsdotter, som plötsligt tycks föredra sin pappa och yogafrälsta styvmamma framför henne (hur är det möjligt??). Men hon kan inte låta bli att samtidigt kasta sig in i intrigerandet mellan olika fraktioner av föräldrar på skolan. Förortens okrönta skönhetsdrottning Celeste backar förstås upp Madeline, men har verkat mer virrig än vanligt på sistone – kanske inte så konstigt med två helvilda tvillingpojkar där hemma och en man som ständigt är på resande fot. Eller finns det något som Celeste inte berättar?

När den unga ensamma mamman Jane flyttar in i området möts hon av kyliga blickar från de andra förskolemammorna och blir misstagen för att vara femårige Ziggys barnflicka. Madeline och Celeste tar dock Jane under sina vingar, och står på hennes sida när stämningen blir allt mer hätsk efter att Ziggy blivit anklagad för mobbning. Temperaturen på skolgårdar och villagator skruvas upp för att nå sin våldsamma kulmen under skolans årliga föräldrakväll …- från Bokus.

Det här är så bra. Det här är så bra! Jag gillade den första boken som jag läste av Liane Moriarty mycket, så när jag läste någonstans att den här skulle vara bättre trodde jag inte riktigt på det. Men jo, kära vänner, den här tycker jag mer om. Nu ska jag då försöka beskriva mina lyckokänslor.

Det är så otroligt enkelt att läsa denna boken, det flyter på väldigt bra (och snabbt) och jag hakar inte upp mig, känner inte att jag blir utelämnad en massa information eller bombad med onödig skit. Det är lättsamt,roligt och charmigt samtidigt som denna boken innehåller allvarliga ämnen, som mobbing. Spänning då? Japp, det är RIKTIGT SPÄNNANDE. Varför?  Jo, i Öppnas i händelse av min död fick vi läsa snuttar från det förflutna och här får vi läsa snuttar från en mordutredning. Oh My God. Vi vet alltså att någon har dött, vi vet när det har hänt, men inte vem, varför eller hur. Det blir grymt spännande och framkallar ett starkt läsbehov. Jag måste ju få reda på vad som händer.

Jag tycker alltså väldigt mycket om att läsa den här boken och efter att inte avgudat en bok på ett tag var det välbehövligt. Men jag tänkte nu titta på vad denna boken faktiskt handlar om. Det är hemmamammor (typ iaf) (okej förlåt, EN hemmapappa) som är mycket inblandade i deras barns skola och skolgång (eller? är de bara inblandade i att bråka med varandra? ser de sina barn på riktigt? denna boken har ju visat föräldrarna och inte barnen, jag kan inte riktigt besvara frågan, se den som retorisk). Men det är iaf föräldrar som tar volontär pass i skolan, springer skollopp för mammor och har frågesportskvällar. Dessa saker känner jag inte igen från min egen uppväxt (klassträff har jag väl haft men då för både barn och vuxna), men så ser det kanske ut i Australien, jag vet inte men ma kan ju reflektera över denna andra kulturen medan man läser denna boken. Inte för att jag gjorde det då, jag var uppslukad av denna fantastiska berättelse, men du kan ju göra det om du vill. Var bara det jag ville säga. Jag älskar denna boken och kan varmt rekommendera den!

Titel: Stora små lögner20160620_121113
Författare: Liane Moriarty
Sidor: 442