Recension: Den bittra pajens sötma

Baksidan på Den bittra pajens sötma (som har ett intressant omslag och en intressant titel enligt mig) lyder:

-Under sommaren 1950 inträffar flera mystiska händelser på den nedgångna herrgården Buckshaw där elvaåriga Flavia de Luce bor med sin familj. På tröskeln  till huset hittar man en död fågel med ett frimärke spetsat på näbben. Och lite senare bland gurkorna i grönsakslandet, blir Flavia vittne till en döende mans sista andetag. För henne är det hela mer spännande än skrämmande och med sitt stora intresse för kemi och gift börjar Flavia genast nysta i saken.-

20160620_121219

Direkt blir det spännande när jag börjar läsa. Fast ganska snabbt visar det sig att just första sidan inte var riktigt så nervkittlande som jag först trodde. Det var bara uppvärmning inför det som komma skall. För det blir riktigt spännande på riktigt. I slutet. I början har jag lite svårt för denna bok, hänger inte riktigt med och även om gåtan som Flavia löser tar sin början tidigt så upplever jag inte just spänningen förrän på slutet. Men, jag klurar gärna på gåtan i takt med att Flavia gör det. Visst är boken en mysdeckare, precis som det står skrivet på baksidan. Men det är också en bok som blir bättre och bättre.

Flavias kemi kunskaper är stora och en del skulle kanske tycka att det är overkligt att hon är elva och beter sig som hon gör men detta är inte nåt som jag bryr mig särskilt mycket om. Hon älskar kemi och då är det väl inte så konstigt att hon har lärt sig en massa? Som jag sa bryr jag mig egentligen inte om det skulle vara overkligt eller inte när det är en påhittad historia. Men sen kan det ju göra att en historia är svårare att leva sig in i om den inte känns äkta, men det tänkte inte jag på när jag läste denna boken.

Så, vad tyckte du om denna? Brukar du läsa mycket deckare? Det brukar inte jag…
Författare: Alan Bradley
Sidor: 363