Recension: Jag, En

Det här är en viktig HBTQ bok om kärlek och livet och jag kan varmt rekommendera den till alla. Här är vad som står på bokus om boken:

-Tänk dig att varje morgon vakna upp i en ny kropp, i ett nytt liv. Vara en person för en dag, och sedan någon annan. Så ser livet ut för En. Hen vet inte varför, bara att det alltid varit så. Och En anpassar sig, ända tills hen möter Rhiannon och blir förälskad. Den morgonen har En vaknat upp som Justin, Rhiannons pojkvän, men vad händer imorgon, när En är någon helt annan? Samma person, med samma känslor, i en främmande människas kropp. Kan kärleken verkligen övervinna allt?-  från bokus.

Trots att denna boken är ganska tjock läser jag ut den snabbt. Det finns flera anledningar till det. En anledning kan vara den fantastiska idén. Tänk liksom att vakna i en ny kropp varje dag. Då har man ju ingen trygghet, grund, bas, inget att gå tillbaka till. Detta gör också att många olika livsstilar blandas in i boken och som läsare får man ta del av olika levnadssituationer, även om psyket alltid är Ens. Jag tycker verkligen att detta är en unik och mycket intressant idé. Som blir ännu mer intressant när En blir kär.

Det är så intressant att följa Ens tankar. Att få följa med i hens annorlunda liv.

En annan anledning är David Levithans underbara sätt att skriva. Ibland är det inte många ord i hans meningar, men de säger ändå så mycket. Jag har alltid varit svag för… sånt, haha.

Ӏntligen vill kroppen sova.
Jag låter den göra det.”

-från sidan 72 i Jag, En av David Levithan

Jag inser också att det verkar jättekonstigt att gilla två meningar så mycket men jag gillar dem inte lika mycket där i citeringen så som jag gillar dem när de står i boken. Det är stämningen i boken som gör det. Och det är inte bara de två meningarna där, det finns många exempel på ord och meningar som är jättefina. Det är en helhet också, stycken, kapitel och Ens många tankar. Det är vackert. Men jag grinar inte när jag läser en mening, inte på den nivån. Språket är fantastiskt. 20160712_122152[1]

Jag har blivit helt matt nu, så jag tänker inte skriva något mer. (Kan nästan känna den magiska David Levithan känslan i luften.) Jag tror att ni förstår att jag älskar, älskar, älskar denna boken och jag älskar David Levithan. Sen har jag säkert glömt att berätta om något annat, men helheten är magnifik i boken, så jag tycker att det här räcker.

Har du läst? Är du lika frälst som jag? 

Titel: Jag, En
Författare: David Levithan
Serie:
Sidor: 336
Originalspråk: Engelska
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: cdonadlibrisbokus
Annat av författaren: Världens viktigaste kyss

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

6 thoughts on “Recension: Jag, En”

Kommentera

