Recension: Tretton skäl varför

Igår kväll (13/7, skriver detta i förväg :)) ) läste jag ut Tretton skäl varför. Nu ska jag försöka skriva om boken. Jag vet inte riktigt vad jag tycker men vi får försöka reda ut det tillsammans. Vi börjar med handlingen, som jag har lånat från Bokus.

-När Clay Jensen kommer hem från skolan hittar han ett underligt paket på verandan. Paketet innehåller flera kassettband – alla inspelade av Hannah Baker, hans klasskamrat och stora kärlek som begått självmord bara två veckor tidigare. På bandet berättar Hannah att det finns tretton skäl till att hon bestämt sig för att avsluta sitt liv. Clay är en av anledningarna – och om han lyssnar, kommer han få reda på varför. Clay spelar upp banden och hör Hannahs röst. Via ljudet som strömmar genom högtalarna blir han varse Hannahs upplevelser och hennes smärta – och han lär sig också mycket om sig själv.- från Bokus

Den här boken handlar om något känsligt, självmord och vad som händer runt omkring ett sådant. Det finns mycket känslor i det här. Hannah berättar sin historia och det är säkert många som kan känna igen sig på ett eller annat sätt i det hon berättar om.

Jag tycker att det är en bra idé som boken bygger på. Och att den innehåller ett viktigt ämne. Men jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag tycker om själva boken. Jag tycker inte att den är dålig. Jag älskar den inte. Jag ville fortsätta läsa för jag ville veta vad hon säger om Clay (jag hade iof mina aningar) och de andra personerna.  Jag tycker inte heller om omslaget. För att sammanfatta mina åsikter: Nja. Det här var nog inte riktigt min bok.

Titel: Tretton skäl varför
Författare: Jay Asher
Serie:
Sidor: 302
Originalspråk: Engelska
Finns bl.a på: BokusAdlibriscdon
20160713_202829

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

