The Mortal Instruments – filmen

Det är äntligen Film-Fredag igen och denna gången har jag sett The Mortal Instruments: Stad av skuggor (*kollar upp att filmen verkligen heter så*). Som flera av er kanske vet så tycker jag mycket om denna bokserie och har länge velat se denna film. Lite backgroundstory är att när jag ville sätta på den hos några kompisar (skrek när jag såg att min vän hade den i sin tv (skrek sen igen när jag upptäckte att en annan vän till mig hade den på dvd, utan att jag visste) så blev en av mina vänner så sugen att hon ville läsa boken först. Vilket jag ju inte kan säga nej till (läs detta inlägget). Men nu har vi sett den iaf och detta skulle jag nu då vilja dela med er.

Och om du inte har sett eller läst The Mortal Instruments kanske du inte fattar nånting här och kanske gör du inte heller det om du läst. Men ta det lugnt, om du tar dig igenom inlägget kommer en sammanfattning på slutet där jag försöker få det mer konkret och generellt. Måste bara få bräka ur mig allt annat också. peace

Okej, jag älskar böckerna. Men inte filmen. Faktiskt så blev jag lite besviken. Here is why. Det är ett år sen jag läste första boken så helt ärligt börjar minnet svacka om vad som faktiskt hände i den. Handlingen har ju utvecklats en del sen dess… Men min tidigare nämnda vän som då läst böckerna nyligare än jag fick utstå ett antal frågor om ”det där verkligen hände i första boken??”. För ärligt talat så blev jag lite förvirrad. Nu i efterhand minns jag inte exakt vad vi kom fram till. Kanske var det bara vi som blandat ihop böckerna.

För att gå vidare var det inte bara frågan om vissa saker verkligen var med i första boken som gjorde att jag blev lite ledsen över handlingen i filmen. Okej ja, ja vet att boken är lång och att det är svårt att få med allt men det saknas ju så mycket känns det som. Och så var det som att saker hände alldeles för fort och vid fel tillfälle, vilket jag helt ärligt inte vet om de gjorde men det kändes så. (Detta handlar ju om känslor.)  (Vi som läst boken påpekade ofta ”Va? Så var det ju inte” ”Det där är inte med i boken” ”Nu fattas det det där” såå sorry for dat mina vänner som inte läst boken men som delade filmupplevelsen med oss.) Om jag tolkade dessa olästa vänners ytterst oklara och förvirrade uttryck så hängde de inte riktigt med i vad som hände. Vilket inte kan klassas som positivt.

Mina personliga favoritscener från bok ett (heh hela serien hittills faktiskt) var t.ex. borttagna. Helt ärligt hade jag pratat om dem ungefär hela kvällen och en annan kväll när vi pratade om att se filmen och hur mycket jag längtat efter att få se dem filmatiserade och inte bara in my head. Men de fanns inte med. Vilket resulterade i att jag pratade ytterligare en livstid om hur besviken jag var över att de inte var med. Tänker inte skriva ut exakt vilka de var men de handlade om kärlek, demongift och möten mellan olika personer. Lite romantisk är jag faktiskt.

En grej som jag redan innan visste att jag skulle bli besviken på är att jag inte riktigt tycker att karaktärerna ser ut som jag tänkt mig. Detta är förstås  en mycket personlig åsikt som inte är ett dugg objektiv och jag vet inte ens om det var en nödvändig åsikt att föra fram så, no hate please. En kan ju förstås inte räkna med att ha prickat in dem exakt i ett utseende som stämmer med filmen, jag vet det. Jace (Jamie Campbell Bower) (inget ont om honom!!) är en person som inte ser ut som jag tänkt. (även om han ska vara tuff och ha långt blont hår- vilket ju stämmer in, så blev det inte helt rätt för mig ändå.) Men därför är jag väldigt glad att jag skaffat mig min egna bild genom böckerna.  (Återigen referens till inlägget Boken först)

Okej. La sammanfattning. Jag tycker inte att filmen fixar handlingen så bra. Det är nog dess största problem enligt mig. Jag tycker att den tappar mycket där, det är svårt att hänga med och därmed blir det inte intressant eller spännande. Jag vet inte om jag skulle rekommendera denna film. Om en läst boken så ökar nog chansen att hänga med, men också att bli besviken om en inte tycker att handlingen eller personer stämde in i ens egna uppfattning. Vilket är fullt förståeligt. I övrigt tycker jag inte att filmen är dåligt gjord, demonerna äcklar mig och skådespelet är inte dåligt. Men tyvärr var det inte den storslagna upplevelse jag hade väntat mig. Tack och gonatt.

Det finns ju även en serie på Netflix som jag känner att jag måste passa på att nämna här. Shadowhunters heter den. Jag hade tänkt kolla på denna men så läste jag att någon tyckt att den stämde in ännu sämre på boken än vad filmen gjorde så jag hoppar nog den för min egen skull.

Så, det var mina åsikter. Nu vill jag gärna höra dina! För det första, stämde filmen och boken in handlingsmässigt? Saknade du några scener? Hängde du med i handlingen? Vad tyckte du om karaktärernas utseende jämfört med ditt huvuds uppfattning? Om du inte har sett filmen, vill du göra det? Och sist men inte minst, har du läst sista boken? (Jag gör det nu.) Ett fint litet frågeformulär där va 😉

Åh, glömde nästan. Ska ju som vanligt länka en trailer också. En sekund bara. här har vi den, finns såklart flera olika, feel free to utforska trailer världen.

Hoppas att du fått ut något vettigt ur detta något röriga och flummiga inlägget.

Goodbye kompisar ❤

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

1 thought on “The Mortal Instruments – filmen”

Kommentera

