Recension: Himmelska eldens stad

Smiter in med en liten ursäkt för att det stått tomt här i en vecka, nu är jag på banan igen, inlägg kommer måndag, onsdag och lördag ett tag framöver.

Nu har jag läst ut den sista delen av en av mina favoritserier, The Mortal Instruments. Tyvärr har jag inte längre boken hemma så jag kan inte skriva av baksidan. Därför kommer handlingen idag från Bokus hemsida. Vet inte om det som står där räknas som spoilers men aja, utnämner väl Spoiler Alert iaf.

-Mörkret har sänkt sig och världen håller andan. Sebastian Morgenstern har slutligen rest sig och rustar för krig. Steg för steg infiltrerar han skuggjägarna, ställer dem emot varandra och förvandlar dem till mardrömslika varelser. Familjer splittras, älskande par bryter upp – kaos följer i Sebastians fotspår. Ingen går säker så länge han har Den infernaliska bägaren.

När flera skuggjägarinstitut attackeras världen över blir Clary, Jace och de andra skuggjägarna tvungna att fly till Alicante. Men inte ens där är de trygga. Clary, Jace, Simon, Alec och Isabelle förstår att de måste ta sig bortom den här världen, in i demonernas rike om de ska ha någon chans att besegra Sebastian.

Någon kommer att ge upp sitt livs kärlek, någon kommer att överleva och någon kommer att dö när striden om skuggjägarvärlden får sin upplösning.- från Bokus20160804_173333.jpg

Okej, så denna serien utspelar sig i en värld som ser lite annorlunda ut än våran. Därför innehåller boken ord, begrepp och situationer som inte är helt enkla att känna igen. Trots att jag läst sex böcker så kan jag ändå inte riktigt allt om skuggjägarna och jag fattar inte riktigt exakt, precis allt. Men jag hänger med ganska bra och läsandet går ganska fort, särskilt om jag jämför med de tidigare böckerna. Vet dock inte om det beror på att jag utvecklats, att jag verkligen verkligen vill till slutet eller om just denna boken är annorlunda.

Jaha, vad känner jag mer då. Jo, jag tycker det känns skönt att få ett avslut. Jag hade inte kunnat gissa slutet, även om jag till och från anade vissa saker och bitar. Visst blir det känslosamt, visst blandas nytt med gammalt på ett bra sätt, visst är det bra skrivet, visst tycker jag om det, visst måste jag bara läsa vidare, visst har jag tappat betydelsen på ordet visst efter denna mening men jag ville visst ha det så. Ja. Ja så är det. Jag tycker om den här boken och jag tycker om den här serien. Det har varit en ära att få läsa den. Tack för mig. 

Nu vill jag veta vad du tyckte om seriens avslutande del! Har du några djupare tankar än mina? Vem är din favoritkaraktär? Jag har ingen tror jag (har ingen favoritbok heller btw) eller så har det ändrats under seriens gång. Om jag inte minns fel tyckte jag väldigt mycket om Jace i första boken. Men jag tyckte inte på samma sätt i typ femte boken. Vet på riktigt inte när saker hände längre, alla böckerna flyter ihop.

 

Titel: Himmelska eldens stad
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments (fint förkortat TMI för dig som inte fattat det än)
Sidor: 730
Originalspråk: Engelska
Taggar: Fantasy
Finns bl.a på: bokuscdonadlibris
Annat av författaren: Stad av skuggor (bok 1) Stad av aska (bok 2)Fallna Änglars stad (bok 4)Förlorade själars stad (bok 5)

Första boken har filmatiserats. Min recension av den hittar du här.

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

2 thoughts on “Recension: Himmelska eldens stad”

Kommentera

