Recension: Det handlar om dig

-Jag är femton år, sju månader och tre dagar första gången vi träffas. Jag står i ett vardagsrummet hemma hos någon som heter Erik och du sitter vid ett svart piano. Du är femton år, med konkav bröstkorg och blanka ögon. Jag känner dig inte men senare, när vi står i kön till toaletten, ringer din mobil och du svarar på ryska. Du pratar fort utan pauser och jag sneglar mot dig. Fyra timmar senare följer du med mig hem.- baksidan på Det handlar om dig

Oj, vad snabb denna boken är. Vips var den utläst! Sidorna var inte helt fyllda, meningarna ibland ganska korta. Vilket jag ju i och för sig gillar, så det drar upp boken lite i mina ögon. Men det går nog lite för snabbt, för det känns inte riktigt som att jag känner huvudpersonen. Under tiden som jag läser stannar jag inte riktigt upp och funderar på vad jag faktiskt tycker, men nu i efterhand så inser jag att på något sätt, utan att ha haft förväntningar så har jag blivit lite besviken. För jag blev inte så fångad som jag hade hoppats på när boken ändå  har den stil som jag gillar. Trots att det är en ungdomsroman kan jag inte riktigt känna igen mig. Det är mycket fester med alkohol, cigaretter och sånt. Där är jag inte så insatt, så igenkänningsfaktorn var inte så hög för min del. Så, sammanfattning. Jag gillar språket, men det känns lite utelämnande (på gott och ont), jag kan inte känna igen mig i allt festande och jag blev inte bästa vän med huvudpersonerna. Av historien som helhet blir jag inte helt uppslukad, men jag tycker inte att den är dålig. Skulle jag sätta betyg i mina recensioner tror jag att denna varit en trea ungefär.  Av fem då.

Titel: Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
Sidor: 255