Recension: Tio över ett

Av Ann-Helén Laestadius har jag tidigare läst böckerna om sametjejen Agnes (SMS från Soppero är den första). De har uppskattats mycket både av mig och mina vänner. Därför var det ingen tvekan om att jag ville läsa hennes bok Tio över ett.

-Varje natt vaknar Maja och lyssnar på sprängningarna i gruvan under Kiruna. Hon har en väska packad så att hon ska kunna rädda sin familj om gruvan skulle rasa. Om den rasar. Samtidigt som hon är rädd att gruvan ska rasa går hon i skolan, är kär i en kille, går i en bokklubb, har en mormor som är politiker, en pappa som jobbar i gruvan, gör filmer och ska hantera flytten av stan med allt vad det innebär. Det är alltså mycket som snurrar i huvudet på Maja. Vilket leder till något som inte är helt ovanligt, men jobbigt. Vill du veta vad får du läsa boken.-

Åh, vad jag älskar den norrländska miljön! Minusgrader, meänkieli och norrländska. Haha jag kommer faktiskt på mig själv med att läsa med norrländsk dialekt. ❤

20160713_202724.jpg

Jag tycker verkligen om denna boken! Det är så otroligt verklighetstroget, den är ju baserad på flytten av Kiruna som ju sker i verkligheten. Majas känslor, hennes mående och kampen att försöka bli förstådd. Det är grymt bra beskrivet och jag lever mig in i Majas värld. På ett sätt kanske den liknar många andra ungdomsböcker, med skolan, kärleken, ångest och kompisar. Och samtidigt tar den upp Kirunas situation, vilket inte är så vanligt. (tror jag, jag har inte hört om nån annan bok som gör det i alla fall) Jag rekommenderar denna starkt!

Har du läst? Vad tyckte du?

Titel: Tio över ett
Författare: Ann-Helén Laestadius
Serie:
Sidor: 261
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomsböcker
Finns bl.a på: bokusadlibriscdon

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

