Recension: Vilse

Jag brukar visserligen läsa många olika sorters böcker men skräckisarna (plus deckarna och faktan) brukar inte synas till så ofta. Därför är jag ingen expert på dagens genre, skräck eller en psykologisk thriller som det tydligen är. Och jag må vara en lättskrämd fegis, men jag tycker det här är läskigt. Och bra.

-Det är sensommar och i de jämtländska fjällen ger sig en grupp på trettio ungdomar ut på en kanotfärd. Till en början hänger alla ihop, men så hamnar ett par kanoter på efterkälken. När älven delar på sig paddlar sex personer inte mot det väntande lägret och tryggheten, istället väljer de fåran som leder rakt ut i ingenstans.- från Bokus

Första intrycket? På första sidan, nästan i de första tre meningarna känner jag att jag verkligen gillar stilen på språket. Det är sådär fåordigt, lagom upprepande och lite lätt ovisst som jag verkligen gillar. Den magiska känslan som jag ibland snackar om finns här. Men riktigt magiskt håller det sig inte genom hela boken, det var mest som en förtext… nej det blev fel men ett speciellt  kapitel som det inte infann sig så många av (typ två). Resten av boken liknar andra ungdomsböcker mer i språket, med lite engelska inslängt, verklighetstrogen ton med liiite av tidigare nämnda magin kvar. Förutom kapitlen som en för läsaren okänd man berättar, de liknar den stilen lite.20160713_202748

Men, frukta ej, det blir inte tråkigt inte. Skräcken är väl inte påtaglig 24/7 (lol läste ut boken på nån timme så uttrycket var kanske inte det bästa men under hela boken då) men nog tycker jag att det är lite läskigt. Särskilt på slutet…Under bitar av boken är det inte läskigt utan mer att karaktärerna är i fokus och det som de gör, typ vem som gillar vem osv. Men så BAAM så kommer det ett lite läskigare parti så att en blir ihågkommen om att en inte är trygg minsann. Att historien också berättas utifrån en okänd mans perspektiv gör att en undrar hur han ska komma in i berättelsen (även om det går att räkna ut så kan en ju inte veta från början).

I slutet känner jag dock att det kan ju inte sluta nu hallåe. Jag vill gärna veta mer, ha fler detaljer, höra hur de andra i gruppen som inte berättar i boken tänker, veta vad som hände sen och ha lite hjälp att förstå första sidan, som jag nämnde där uppe, och den som liknar den. Men det samtidigt lite mer spännande att inte veta allt. Japp, jag gillar den här!

Vad tyckte du om Vilse? Brukar du läsa läskiga böcker? Har du något boktips som liknar denna?

Titel: Vilse
Författare: Karina Berg Johansson