Recension: Sommaren jag blev vacker

-”Jag säger: Händer det här verkligen på riktigt? Och så som han ser på mig förstår jag att svaret är ja. I det ögonblicket känns det som om det inte finns något annat än det ordet. Allt som hände i somras och alla andra somrar innan dess har lett fram till det här.”

Sommarlov. Äntligen framme vid havet. Huset är sig likt, stranden också. De två familjerna är samlade igen. Belly har längtat efter att få återse sina barndomsvänner, bröderna Jeremiah och Conrad. Men den här sommaren – den här speciella skimrande sommaren – kommer saker att förändras.- baksidan på Sommaren jag blev vacker

För det första så tycker jag inte riktigt om denna titeln. Det känns lite …  ytligt. Typ. Att på en sommar blir Belly helt förändrad och alla tycker hon är snygg helt plötsligt, fast innan var hon visst inte det. Nja, det där gillar jag inte och inte min version av omslaget heller. Det är inte fult direkt, men det gjorde mig inte sugen på att läsa boken, undermedvetet tänkte jag väl att om omslaget såg ut så så kunde väl inte boken vara så bra som jag hört. Det där lät väldigt elakt och dömande. Jag fick en dålig bild av boken. Så, lät det bättre? Annars kan du låtsas att det står nåt som du tycker passar bättre.

20160620_121204Jag har ju hört en hel del bra recensioner. Men själv är jag inte helt frälst, men inte helt neggig heller. Min upplevelse var okej. Men jag blir inte uppslukad av historien, som jag tycker var lite förutsägbar. Karaktärerna. Nja. Inte mina favoriter. Jag klickar inte med dem. Vi passade inte ihop, men livet går vidare, så jag får försöka hitta andra vänner. Språket är bra och miljön somrig.

Nu blir det lite som att jag dissar boken mer än vad jag egentligen tycker att den förtjänar. När jag läste den hade jag ändå en bra upplevelse, men inte en magnifik. Så, en inte dålig bok som inte var riktigt rätt för mig.

Vad tycker du om denna boken? 

Titel: Somaren jag blev vacker
Författare: Jenny Han
Serie: Sommaren?? Belly? (vet ej vad serien heter) #1/3
Sidor: 249
Originalspråk: Engelska
Taggar: Kärlek, Ungdomar
Finns bl.a på: Adlibris

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

