Recension: Ljug för mig

Jag tror att det var tre saker som fick mig att läsa denna boken som jag inte visste något om innan. Dels dessa meningar på framsidan:

”Platsen där hon bor är inte hennes riktiga hem. Stella är inte hennes riktiga namn.”

Titeln väckte definitivt också min uppmärksamhet. ”Ljug för mig”. Inte Ljug inte för mig. Detta ihop med det lite mystiska omslaget. Intressant första kontakt fick vi, ”Ljug för mig” och jag.

-Stella har fått skyddad identitet. Polisen har fört henne till Nebraska och där måste hon stanna tills en uppmärksammad mordrättegång startar. Hon såg mördaren och ska vittna om vad som hände den natten. Stella har tvingats lämna allt bakom sig, även sin älskade pojkvän. De är förbjudna att ha någon som helst kontakt. Hennes liv är förstört, hon är både arg och rädd. Men så träffar hon Chet – snygga och charmiga Chet. Mot sin vilja blir Stella förtjust. Men eftersom Stellas identitet aldrig får avslöjas är det svårt att komma nära någon. Hennes liv är i stor fara och risken för att bli upptäckt ökar för varje detalj hon berättar om sig själv. Tiden går och hon börjar känna sig tryggare. Men faran finns mycket närmare än hon tror.- från baksidan på Ljug för mig

20160825_110303[1]

Och jag tycker att temat överlag fortsätter att vara intressant även när boken öppnas, det här med vittnesskydd, hemligheter och faror. Som sedan möter kärlek och tonårsliv. Låter inte så dumt va?  Nope och det är inte så dumt heller. Dock önskar jag mig lite mer av den här boken. Som jag nämnde så visste jag inget om denna innan jag läste den, hade inte hört någon recension om den eller nåt sånt så jag hade inga speciella förväntningar. Men jag blir inte uppslukad och jag känner inte så  mycket magi när jag läser. Stella känns inte som att känner ordentligt heller. Jag tycker det är ett intressant tema och en spännande idé, jag blir överraskad men inte uppslukad.

Vad tyckte du om den här boken?

Titel: Ljug för mig
Författare: Becca Fitzpatrick