Recension: En annan

Visste du att det fanns en fristående fortsättning på David Levithans bok Jag, En? Jag har läst den och här är mina tankar.

-Rhiannon vet att livet inte är perfekt, och att hennes pojkvän Justin inte heller är det. Han är inbunden och lättirriterad, men det är ändå de två. Men en morgon när de möts i skolan är något annorlunda. Det är som att Justin verkligen ser henne, kanske för första gången någonsin, och de har äntligen en perfekt dag tillsammans. Rhiannon känner att allt äntligen har blivit som det borde vara.

Men nästa morgon är allt som förut igen, och Justin vill inte prata om deras perfekta dag – han verkar knappt minnas den överhuvudtaget- och Rhiannon förstår ingenting. Hon försöker desperat återskapa det som fanns mellan dem, men Justin blir bara mer och mer irriterad och distanserad.

Så träffar Rhiannon en främling som påstår något osannolikt: att det inte var Justin hon hade den där perfekta dagen med, att det inte var Justin som fick henne att känna sig älskad och värdefull. Utan någon annan.- från baksidan på En annan

 

20160823_170918[1].jpg

 

Jag vill så gärna tycka mer om denna än jag gör. Eller, jag vill kunna älska den så som jag älskade Jag, En. Tyvärr så gör jag inte det. Jag tycker verkligen inte att denna är dålig, men det blir ju lite uppföljarsyndrom eller vad en nu ska kalla det. Ni vet när en älskar en film men så görs det en tvåa, trea och fyra och en bara känner att det går utför, att ingen av filmerna blir ens i närheten av första filmen. Eller som att du ska äta choklad, första tuggan var utsökt, andra var bara god. (Okej inte för att det händer då men…xD) Jag älskade Jag,En och hoppades då på att denna skulle vara lika magisk, men den var inte det, kanske för att det inte var nytt. (Kanske hade jag tyckt annorlunda om jag inte haft Jag, En i huvudet.)Eftersom jag redan läst om de flesta av händelserna så blev jag inte lika tagen.Under bokens gång tänker jag: ”Just ja, nu kommer det där!” Samtidigt tycker jag att det är intressant att läsa om hur Rhiannon uppfattar alla de saker som jag läst om från Ens perspektiv, så det blir inte tråkigt. Men jag har svårt att sätta mig in i Rhiannon och jag förstår inte riktigt alla hennes val och tankar.

Språket i En annan då? Allt flyter på bra och det går relativt snabbt att läsa ut boken. Dock tycker jag inte att språket är lika fantastiskt som i Jag,En. Det är inte samma gnista och kraft i det. Vilket gjorde mig lite besviken. Jag tycker att det är en häftig idé att skriva samma berättelse igen och ändå skriva en helt annan berättelse, i och med att det blir från Rhiannons perspektiv och jag tycker absolut att det funkar riktigt bra. Nivån på den här boken är hög.

Hallå, jag glömde nästan nämna omslaget! Jag gillar det. Hah, jag tycker om att det inte känns så kladdigt, samtidigt som det inte är kallt. Det känns inbjudande och fyllt med djupa tankar.

Jag tycker om David Levithan. Jag tycker om Jag, En. Jag tycker om En, annan också men inte lika mycket. På en varm sommardag är Jag, En första tuggan glass och En annan den andra.

(Sorry att det blev mycket tjat kring Jag, En men jag hade inte så mycket att säga om En annan utan att koppla det till Jag, En så…) (Ses på måndag med en ny recension. Då blir det Den ökända historien om Frankie Landau-Banks.)

Tyckte du också mer om Jag, En?

Titel: En annan
Författare: David Levithan
Serie: Jag, En #2 (typ)
Sidor: 340
Originalspråk: Engelska
Taggar: Kärlek, Ungdomar
Finns bl.a på: BokusCDONAdlibris
Annat av författaren: Jag, EnVärldens viktigaste kyss

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

