Recension: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

En period var det så många som skrev och tipsade om denna. Jag läste den inte i den värsta hetsen, och först förstod jag inte riktigt vad som var så bra, men nu håller jag helt med.

-Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommmer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.

I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap – ett sällskap där bara killar är välkomna. Frankie vägrar låta sig nedvärderas eller uteslutas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är bättre än killarna.- från baksidan på Den ökända historien om Frankie Landau-Banks.

20160823_170131
Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

 

Den långa titeln kan kännas i vägen, särskilt om en ska skriva eller prata mycket om boken, men den (makar (make) sense tänkte jag skriva hah tog ett tag innan jag kunde hitta en motsvarighet på svenska) har en betydelse och jag fick ett AHA moment när jag läste boken och lyckades koppla ihop titeln med innehållet. Omslaget tycker jag också mycket om. Det känns inbjudande, somrigt och fint. Även där är många saker där av en anledning.

Om vi öppnar pärmarna är den här boken fylld med många saker. Det är vassa tungor, humor och charm, relationer och känslor, list och coola personer, smarta tankar och kopplingar, jämställdhetstänk och power. Bland annat. Här finns ett språk som är enkelt att följa men stundtals komplicerat. Ibland hände det att det var en sida som förklarade någonting utan paus, där jag tappade fokus lite.

Frankie, henne tycker jag mycket om! Med sitt skarpa sinne trotsar hon gruppen av killar hon inte får gå med i, bara för att hon är tjej, och bevisar att det minsann inte ska göra någon skillnad att hon är tjej och inte kille. Och på vilket sätt hon gör det! Med kraft och riktigt ordentligt, villket jobb hon lägger ner och vilka resultat hon får. Utan att det känns som att jag som läsare blir bombad med ett budskap, på ett trist och uttråkande sätt, kommer budskapet fram ordentligt samtidigt som det är underhållande, spännande och bra.

Det här tycker jag verkligen om, en grym bok som jag rekommenderar starkt! 

Har du läst den här? Vad tyckte du om den? Har du några andra specifika tankar än de som jag tog upp?

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Serie:
Sidor: 290
Originalspråk: Engelska
Taggar: Ungdomar, Internat
Finns bl.a på: BokusCDONAdlibris
Annat av författaren: Listan

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

