Recension: Du, bara

Jaha, denna är det väl inte många som läser bokbloggar som har missat. En snackis, som var väl värd allt snack. Känner du inte till Anna Ahlunds debutroman Du, bara? Keep calm, läs och googla. Lösningen på många problem i dagens I-landssamhälle.

-Syrendoften ligger som ett täcke över Uppsala och asfalten är varm. John är sexton och ska börja gymnasiet efter sommaren. Föräldrarna har dragit till landet och John och hans storasyster Caroline får klara sig själva i lägenheten där luften står still. Då dyker Frank upp och vänder upp och ner på hela Johns värld. Dessvärre är Frank redan tingad av Caroline. Och hon är van vid att få som hon vill.- från baksidan på Du, bara

Jag tycker om den här. Det gör jag verkligen. Jag gillar språket, jag gillar att det inte är krystat och onaturligt utan fritt, flödande och naturligt. Flyt hade jag inga problem att få när jag läser boken. Men just i själva språkdelen hade jag faktiskt hoppats på att språket skulle vara ännu mer magiskt än vad jag upplevde det som. Så liite besviken blev jag just därför att jag saknade den där sista gnistan. Men ojoj glöden finns där, det kan jag lova.

Att beskriva ord med ord är inte alltid det lättaste. (eller att beskriva nåt annat, det kan vara svårt ibland. Har du någon gång provat att beskriva något utan ord? Hmm, skulle vara bilder, musik och rörelser som man kan använda då eller? Omg stay to ämnet hörredudu) Jag har gjort mitt bästa och jag skulle vilja beskriva den här berättelsen som kraftig. Inte kraftig som i industriellt kantig och ruff. Utan kraftig som mäktig och stor. Det här är en mycket erotisk och kärleksfull berättelse som utspelar sig i en helt vanlig miljö. Hos en helt vanlig pojke. I en plats som lever och är verklig. Den är enkel och vanlig men också så mycket mer. Känslosamt.

Samtidigt som denna historien är vacker så har den en extra mening (kärlek är bra oavsett om det är två av samma kön eller två av olika kön som är kära, det är ju inte könen som är kära utan personen där inuti, föraren i bilen lixom) men det blir inte forcerat och tvingat att den faktiskt har den där extra betydelsen, utan det kan vara två killar som är kära utan att det ens blir en stor grej. Tror faktiskt inte att Anna Ahlund en enda  gång (rätta mig om jag har fel) gör så att hennes karaktärer ifrågasätter sin sexualitet eller påpekar den som om den var en stor sak. Så himla skönt och underbart! Idag är det 2016 och alla måste väl för tusan få älska vem man vill oavsett vilket kön man har. Det ska inte ens vara en stor sak med samkönad kärlek men jag tror att det kanske måste få vara stort så att det kan bli lika naturligt som fil. Eller ickesamkönad kärlek.

Viktigt det där men tillbaka till boken. Insidan är fin, det hoppas jag att ni har fattat nu. Utsidan då? Haha den är vacker tycker jag. Det var himla roligt att fota boken ute i solen. Både ryggen och pärmen gjorde sig väldigt fint på bild.

20160725_103227
En något suddig bild på Djupa Ro.

I somras läste jag en bok som hette  Djupa Ro. Den recensionen hittar du härOch nu när jag tittar på Du, bara och Djupa Ro´s omslag tycker jag att de liknar varandra något. Inte i färgerna men killen på framsidan tycker jag ser liknande ut, liksom i hår och i kroppen. Sjukt random tanke och kanske är de inte jättelika men snälla skriv en kommentar om du såg eller inte såg någon likhet mellan dem.

Jag tycker om den erotiska berättelsen Du, bara som är fylld med fina scener och värme och som utspelar sig i en verklig miljö med ett vackert språk. Boken slukas och berör. Stark rekommendation!

Har du läst denna omtalade och omtyckta bok?

Titel: Du, bara