Recension: Kaffe med rån

Ibland (de gånger det inte är underbart skönt) blir tystnad väldigt ensamt och tyst (no shit) och då kan det ju vara lite trevligt att ha på en ljudbok i bakgrunden. Oooh, nailed tha intro, hah. En sådan tyst kväll bestämde jag mig för att ladda hem en ljudbok men det var lättare sagt än gjort. Till slut blev det Kaffe med rån. Fast av misstag en lättläst version. Som då tydligen var typ 7 timmar kortare än originalet. Vet inte exakt vad jag har missat, men boken var bra i alla fall. Nu kör vi!

-Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

Märtha får en snilleblixt – de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster. Men allt går inte som planerat. För att lyckas måste de tänka ut det perfekta brottet. Äventyret tar fart. Snart finner sig Pensionärsligan indragen i den undre världen och vad som helst kan hända.- från Bokus

aviary-image-14737778664851

När jag nu, efter att ha läst, förlåt lyssnat, på denna boken och tänker tillbaka på den så sitter jag här och småler. Jamen, det var ju faktiskt ganska mysigt att följa de där gamlingarna (sorry för ogrammatiskt språk orkar inte styra upp mig idag) i deras äventyr. Ju längre in i boken jag kommer desto mer hejar jag på dem och biter mig i tungan när något inte går som det ska. Jag känner den där ”Go Pensionärsligan” känslan. Jag lever mig in helt enkelt och det är precis så en bok ska vara.(bland annat då 😉 )

Handlingen, brotten och planerna, wow, vilket jobb som måste ha lagts ner på allt sådant. De har verkligen finurliga idéer som jag gång på gång fascineras över. Språket är lättsamt, även om jag lyssnade så har väl kanske inte bästa läget att säga något om just den, humoristiskt och jag blir glad av att lyssna på denna. Det är härlig stämning och jag gillar att pensionärer inte bara är trötta, grå klumpar utan att de har kraft, idéer och motivation till att ta tag i saker själva. Boken gillas!

Jag kommer nog läsa de andra delarna också. Har du läst någon av dem? Vill du läsa?

Titel: Kaffe med rån
Författare: Catharina Ingelman-Sundberg
Uppläsare: vet ej tyvärr
Serie: Pensionärsligan
Längd: ca 4 timmar
Originalspråk: Svenska
Taggar: Humor, Romaner
Finns bl.a på: obs länken går till en ickelättläst, pocketversion av boken, BokusAdlibris

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

1 thought on “Recension: Kaffe med rån”

  1. Hej!
    Stina Nilsson Bassell heter jag och vill tipsa om min senaste roman, I mjölnarens spår, som finns som ljudbok nu.

    I mjölnarens spår är en historisk roman som handlar om ett kvinnoöde. Året är 1936 och i ett fönster tittar en förskrämd kvinna ut. Hon klamrar sig fast vid minnen om en lycklig tid, en tid när hon fortfarande kunde andas. Emma Klasdotter, 22 år gifter sig med den…

    Läs mer på Storytel:

    https://www.storytel.se/books/51374-I-mjolnarens-spar

    Och vill du veta mer om mig så kan du läsa på min författarsida, eller läs recensioner här:

    https://stinanilssonbassell.wordpress.com/2017/01/09/ord-betyder-sa-mycket/

    ”Det här är en mycket fin och välskriven bok som jag tar till mitt innersta. Det finns så mycket att diskutera om Emmas liv och öde. En alldeles utmärkt bokcirkelbok. Vad är det som styr en människas handlingar? Hur påverkas vi av arv och miljö?”

    Ha det gott på det nya året!
    Stina

    Stina Nilsson Bassell
    stina.bassell@tele2.se

    författarsida
    https://stinanilssonbassell.wordpress.com/

    Gilla

Kommentera

