Recension: Sophies historia

Efter att min mamma tipsade mig om Jojo Moyes böcker är jag helt fast. Jag har läst 4 böcker av henne och alla har jag tyckt väääldigt mycket om.

Frankrike, 1916. Sophie Lefevre driver tillsammans med sin syster familjens hotell i hemstaden medan deras män slåss vid fronten. När den nye tyske kommendanten får syn på Sophies porträtt målat av hennes make Edouard föds en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett ödesdigert beslut.

London, 2006. Sophies porträtt hänger hemma hos Liv Halston. Ett slumpartat möte avslöjar målningens verkliga värde och dess turbulenta historia, och hotar att vända upp och ner på Livs tillvaro.- från Adlibris

20160823_170606

Jag tycker riktigt mycket om denna berättelsen. Karaktärerna, Sophie och Liv, griper tag i mig och bara efter ett par sidor känner jag att jag verkligen gillar Sophie och för den delen, hela berättelsen. Sophies känslor, hennes kraft och personlighet. Hennes val och handlingar. Hennes historia. Det är känslomässigt och starkt, men faktiskt upplever  jag det inte så hemsk som jag hade hört att det skulle vara. Såklart tycker jag att kriget med alla dess konsekvenser är hemskt, tufft och orättvist. Men jag blir inte alls så snorgråten som jag trott. Förutom vissa bitar så hade jag det inte så jobbigt. Jag har gått och blivit en känslokall människa. (Har jag det påriktigt? Jag grinade inte en enda gång… Men jag tyckte ju fortfarande att det var tufft att läsa om och jag blir ju berörd. Döm mig inte)

Tyvärr har jag inte haft så mycket tid avsatt för läsning, så att läsa ut boken tog lite längre tid än jag tänkt och läsningen blev något hackig. Trots detta flöt det på ganska bra när jag väl läste och Jojo Moyes språk är lika fantastiskt som vanligt. Det är en vacker, hemsk och gripande historia hon berättar och hon gör det mycket fint. Jag vill att det ska ta slut, så jag får lösningarna framför mig, att allt ska bli bra för Liv och Sophie, men samtidigt vill jag för tusan inte att det ska ta slut. Inte vill jag väl släppa taget om en berättelse som berör mig så.

20160823_170629
Sophies historia

Om jag ska jämföra denna med de andra av Moyes böcker jag läst så är inte detta min favorit. Inte för att jag vet vilken som är det, men den jag tyckte inte riktigt lika mycket om Sophies historia som de andra, även om den fortfarande är bra. Som jag också nämnde så blev det inte lika känslosamt i denna som det faktiskt blev för mig i alla tre andra Moysare jag läst.

Hur som helst rekommenderar jag denna boken till alla som gillat Jojos andra böcker, gillar romaner eller bara vill läsa en bra bok!

Är du ett Moyes-fan? Vilken är din favorit?

Titel: Sophies historia
Författare: Jojo Moyes
Serie:
Sidor: 439
Originalspråk: Engelska
Taggar: Romaner, Historia
Finns bl.a på: AdlibrisBokusCDON
Annat av författaren:  Livet efter digArvet efter digEtthundra mil

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

3 thoughts on “Recension: Sophies historia”

  1. Åh jag är verkligen ett Moyes-fan!!! Det är så svårt att välja en favorit, men tyckte att den här var häftig för att hon vävde ihop två berättelser. Ganska lik ”sista brevet från din älskade” på det viset! Men jag måste nog säga att ”Livet efter dig” är den som berört mig mest 😊

    Liked by 1 person

Kommentera

