Recension: Ringens gåta

Det var planerat att detta inlägget skulle komma upp i lördags men mitt nästan färdiga utkast försvann mycket hastigt och oförklarligt så därför uteblev inlägget så länge. Men i går kom det tillbaka. Från ingenstans. Jag ska inte klaga, men förbryllad blev jag allt. Då så! Nu är det bäst att jag skriver klart innan datorn poff är borta.

-En varm sommardag 1220 är änkan Kristina Minnesköld på väg hem till gården Bjälbo. Hon har rest långt tillsammans med sin hird och sina två barn. Plötsligt blir de överfallna av en grupp fientliga män och familjens öde förändras för alltid. Dottern Helena ser hur modern träffas av en pil och befarar det värsta. Hon flyr. När Helena vaknar upp nästa dag har skräcken fått henne att glömma allt: sin barndom, sin familj och sitt förflutna. Det enda hon minns är sitt förnamn.-

20160925_1745411

Det tar en liten stund innan jag kommer in i boken. Jag hänger inte riktigt med i alla karaktärer, vem som är vem och hur de är släkt, det är flera som heter samma sak. Även när jag kommit typ halvvägs har jag problem med alla Birgrar. Det kan vara så att det bara finns runt två stycken som heter Birger i boken men jag tycker det känns mer som tio. Nu har jag dock hittat ett släktträd längst bak, med lite spoilers i sig dock, och där finns bara en Birger. Och jag lärde mig att hålla koll på karaktärerna till sist.

Men jag har haft mycket att göra, lite tid till läsning och varit ganska trött när jag väl läst, vilket troligtvis medfört att jag haft extra svårt att hålla koll på personerna, i slutet var det lättare. Jag tycker att hela boken blir bättre och bättre desto längre jag kommer i den. Antar att jag kommer in i den och lär känna den mer.

Helena tycker jag mycket om. Ingrid Ylva också. Helena är tuff, smart med fina åsikter och power. Ingrid Ylva är väldigt klok och vänlig men även hon taktisk. Historien är spänningsfylld, intressant och jag vill komma vidare. Min egen hjärna får jobba lite lagom med att komma på saker vilket leder till att jag knyter ihop saker, biter ihop när något går snett och ler stolt när jag märker att något kommer lyckas.

Trots en lätt rörighet och svårighet att skilja på karaktärerna i början tycker jag riktigt mycket om boken. Kanske inte en ny toppfavorit men nog så bra ändå. Boken intresserar mig, är spännande och gör mig sugen på att läsa vidare. Jag kommer nog att läsa mer antingen av Elisabet eller ur SläktenLäsvärt! Rekommenderas!

 

Har du läst den här? Eller någon annan från serien Släkten?

Titel: Ringens gåta
Författare: Elisabet Nemert
Serie: Släkten #6  ( fristående delar)
Sidor: 396
Originalspråk: Svenska
Taggar: Historia, Romaner
Finns bl.a på:  AdlibriscdonBokus

Men hallå, vad häftigt! Läste just att i Släkten så är det olika författare för varje bok! Det är ju coolt ju, då blir det lite som en stafett och lite olika stil på böckerna.

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

One thought on “Recension: Ringens gåta”

Kommentera

