Recension: Så har jag det nu

-Femtonåriga Dassy skickas från New York till den engelska landsbygden för att tillbringa ssommaren med en moster och fyra kusiner som hon aldrig tidigare träffat. När mostern åker bort blir de fem kusinerna ensamma i det stora huset. Kort därefter exploderar bomber i London och England ockuperas av en okänd fiende. Trots kriget blir gården ett slags Edens lustgård: en plats utan vuxna eller regler att följa; en plats där Daisys spirande och förbjudna kärlek till kusinen Edmond får växa ostört. Men kriget skonar ingen och kusinerna skingras. Det blir en sommar när barndomen får ett abrubt och plågsamt slut, men också en sommar då Daisy upptäcker nya sidor hos sig själv. – från baksidan av Så har jag det nu

20160823_170213

Okej. Alla som hört om Så har jag det nu i en tidning, blogg, tv, radio, bokaffär, eller vilken medie som helst räcker upp en hand.*räcker upp handen* Visst nu ser jag inte er, men om jag fick gissa så har många av er som läser detta hört mycket om denna boken. Så hade även jag, vilket gjorde att jag hade förväntningar på den. Meg är ju årets ALMA-pristagare också. En fantastisk skildring av ett krig och en flicka. Typ.

”Åh, kära Lakritsboken, men vad tyckte du då? Vi darrar av spänning!” A, men sluta med det då. Jag tyckte inte om den här boken. Nej, nu blev det nog inte helt rättvist, jag klarar inte av språket. Första gången jag läste boken läste några kapitel. Om och om igen innan jag bytte bok. För det gick inte. Visst, mitt eget språk här är kanske inte alltid magnifikt, som idag – ingen ork – ingen snygg grammatik. Men jag hade otroligt svårt att läsa eftersom det som karaktärerna sa stod mitt i en mening. På en enda sida kunde det vara en enda mening. Utan punkt och med repliker i den utan extra tydlig markering. Jag vet inte om det är en symbol för en ung tjejs hjärna under ett krig, att allting bara håller på och håller på utan paus och så säger nån nåt och så ska det bli en stämning men jag får bara svårt att läsa Nej jag har inte glömt några tecken sa hon och nu blev det jobbigt här va eller oj vad jobbigt. Fattar du? (Sen var inte hela boken fylld av sideslånga meningar men de fanns och även när just meningarna är kortare känns det inte helt bra) Det här fungerade inte alls för mig. I mina recensioner skriver jag ofta ”Jag fick enkelt flyt i texten” och nu får vi en tydlig kontrast här. För även om jag linkade mig fram i historien, så var det som att ha stukat foten och ska gå någonstans. Det går, vissa bitar bättre och vissa sämre men jag gör det med bra mycket mindre njutning än med ett bra flyt. Nu ska jag sluta upprepa mig och faktiskt säga något nytt. 20160823_170247

När boken börjar lida mot sitt slut är min först tanke att det här verkligen inte var något bra från min synvinkel. Men jag inser att det verkligen inte är budskapet, själva handlingen eller skildringen av en flicka och ett krig som jag ogillar, utan själva språket. Det andra kan jag se det fina i. I känslorna och svårigheterna och allt det där som händer. Visst är det en fin skildring av sådant, men tyvärr med ett språk som inte alls bjöd in mig på te och kaka. Jag vill egentligen bara lägga ifrån mig denna och börja på något bättre. Det här är säkert ett mästerverk, men inte i mina ögon. Tyvärr verkligen, men jag blev besviken. Tyvärr.

Dock vill jag ge Meg en chans till för vem som helst går ju inte och vinner pris lixom. Jag har reserverat hennes ”I begynnelsen var Bob” och ”Den jag var”. Hoppas jag gillar dem mer.

Den stora, klassiska frågan; Vad tyckte du? Kan du förstå mina språkproblem eller fattar du inte alls vad jag menar?

Titel: Så har jag det nu