Recension: Ingenting och allting

-Madeline har en väldigt ovanlig sjukdom som gör att hon i princip är allergisk mot hela världen. Hon har levt så gott som hela sitt 18:åriga liv utan att se världen. Utan ett vanligt tonårsliv, med kompisar, förälskelser och uppkörningar. Madeline har lärt sig att det är så här det kommer vara och hon har lärt sig att acceptera det. Men så en dag flyttar det in en ny familj i grannhuset. En familj där Olly finns. En familj som kommer förändra allt. Hur ska Madeline kunna uppleva kärleken om hon inte ens kan träffa sin kärlek face to face? Inte ta på honom. Inte vara nära honom. Vilka risker är värda att ta? Vilka risker kommer hon ta för kärleken?-

20161004_0749151
Ingenting och allting

 

Det här var verkligen en bok som passade mig och jag tyckte väldigt mycket om den! Jag gillar layouten på texten, det är listor och bilder, korta sidor och kapitel, anteckningar, mail och chattar. Språket är lättläst och inte så hackigt, trots att det är ganska korta bitar och att dessa ibland är skrivna helt i chattform. Det gick väldigt snabbt för mig att läsa ut boken och jag tog med mig den hit och dit för att få njuta av dess charm.

Överlag så tycker jag inte att det blir så djupt, hemskt, jobbigt eller tungt som jag hade förväntat mig. Även om Madeline har en väldigt allvarlig sjukdom så upplever jag inte historien som hjärtskärande eller sorglig. Det är på ett sätt nästan lite lättsamt, men ett djup finns fortfarande, i tankarna kring livet och att vara levande, något som Madeline funderar en del på när Olly och starka känslor kommer in i bilden.

Omslaget tycker jag om. Jag gillar guldet mot den blekturkosa bakgrunden och alla små teckningar som man kan förlora sig i.

Ingenting och allting var för mig en lagom lång, ”lätt”, alltså att den inte grävde sig ner i jobbiga högar av ångest och mörker, bok som samtidigt hade mening och betydelse. Den var härlig, charmig och lätt att tycka om! Den är en fint beskriven historia om livet. Om kärlek, känslor, längtan. Om anpassning, njutning och svårigheter. Här finns funderingar och tankar utan att det blir jobbigt så en grinar, men inte meningslöst. Rekommenderas! 

 

Har du läst Ingenting och allting? Vad tyckte du om den?  

Titel: Ingenting och allting
Författare: Nicola Yoon
Serie:
Sidor: 299
Originalspråk: Engelska
Taggar: Kärlek, Livet, Ungdomar
Finns bl.a på:  BokusCDONAdlibris

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

