Recension: Om hundra dagar ska jag dö så satans vacker att du vill följa med

Shit, vilken lång titel! *phu* Kanske något opraktiskt ibland, men ganska spännande och intressant ändå? Går ju att förkorta också, det kan också bli rätt långt dock, ”OHDSJDSSVADVFM” eller ”Om hundra dagar ska jag dö” (/- så satans vackert), hehe.

-Sju personer får ett mejl från en person som kallar sig för Ikaros. Ikaros skriver att hen bara kommer leva i 99 dagar till. Hen räknar ner till den dagen då hen tänker ta sitt liv. Emil är en av dem som fick mejlet. Han känner att han behöver rädda Ikaros, att han måste hjälpa hen. Karim får också mejlet. Men Karim känner inte ett behov att rädda Ikaros, som Emil. Karm känner att han också vill dö. Hur kommer det gå för Karim, Emil och Ikaros? Kommer de hitta Ikaros? Kommer de överleva? –

20161004_0751471

Förutom själva jakten på Ikaros så handlar boken ju om ett tufft, jobbigt och kanske även känsligt ämne. (=självmord, att må dåligt) Jag tycker det är bra och viktigt att man vågar prata om psykisk ohälsa och att må dåligt. Att det finns något jobbigt i historien borde kanske göra det känslosamt, men jag blir inte riktigt träffad, det blir inte så känslosamt för mig. Jag känner inte så mycket för karaktärerna, varken Emil eller Karim. Ikaros då? Jo det är klart att jag inte vill att någon ska må dåligt, eller att jag är helt obrydd. Men inte ens för Ikaros får boken mig att känna särskilt mycket. Vilket är synd.

Idén om att Ikaros mejlar personer som inte har sett hen ordentligt känns väldigt spännande och att det skulle kunna bli väldigt bra. Dock funderar jag lite över hur Ikaros valde vilka personer som hen skulle mejla.

SPOILER ALERT! BLÄDDRA NER ETT STYCKE, TACK. För någon som går i samma idrottsförening men i ett annat lag, annat kön (ni vet hur det kan vara med uppdelade sidor inom sport, två lag i samma årskurs men ett för killar och ett för tjejer, P99 och F99 osv.) och i en annan årskurs kanske man inte interagerar särskilt mycket med? Jag gör inte det iaf. Men sen får man iof som läsare inte veta hela historien bakom ”de utvalda” så jag ska väl inte döma för hårt. Kändes dock som ett hårt krav att ställa på någon man inte känner/inte pratat med/typ inte ens träffat att den personen ska se en och börja prata med en. Särskilt om det skulle vara så med exakt alla man träffar. (Sen vet jag att karaktärerna i boken hade lite olika koppling till Ikaros och att hon inte skulle ha skrivit till dem att de inte hade sett henne om hon upplevde det som att hon försökt interagera) Men Ikaros hade kanske verkligen försökt prata med Emil och försökt lära känna honom. Försökt närma sig och då hade han kanske stött bort henne. I dont know. Just needed to get that out.

Omslaget är inte ett nytt favoritomslag hos mig, men jag gillar att det är ganska enkelt, tycker det passar till titeln. Jag gillar även det silvriga som skimrar fint i ljus. Silver och svart är en fin kombo. Titeln har jag redan sagt att jag tycker om. Den är väldigt intresseväckande, det är långt, det är oklart, spännande och jag vill följa med.

Okej så, jag tycker fortfarande att det är en bra bok. Inte en favorit eller fullträff, men en intressant historia med ett ämne som är tufft. Med karaktärer och handling som inte riktigt berör, förutom typ sista kapitlet, men fortfarande ger en något att tänka på. En bok som har korta kapitel och ett normalt, fungerande språk. En bra bok som är läsvärd och som jag tänker rekommendera, trots de brister jag upplevde.

Har du läst den omtalade boken? Vad tycker du om titeln?

Titel: Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med
Författare: Johanna Nilsson