Recension: Vi är en

-Sextonåriga Grace och Tippy är sammanvuxna tvillingar, förenade vid höften. De delar bokstavligt talat allt. Även om de är två individer med egna känslor, rädslor och hemligheter, är de ändå en. När deras familj inte längre har råd med privatundervisning börjar tvillingarna för första gången i en vanlig skola. Det är det läskigaste de gjort, men innebär också en chans att skaffa riktiga vänner, och kanske till och med snudda på något som tidigare varit otänkbart – den stora kärleken. Men snart tvingas Grace erkänna att hon inte mår bra, och plötsligt står tvillingarna inför ett omöjligt val.-

20161004_0748511
Vi är en

Ojoj. Det här var annorlunda fån andra böcker jag läst, och annorlunda på flera olika sätt. Språket och texten, t.ex., är uppbyggda på ett sätt som jag inte stött på tidigare. Tyvärr vet jag inte vad det kallas, typ att man skriver på vers??  Hur som helst, mycket korta kapitel, tomma – sett till antalet ord – sidor och en historia som berättas från Graces perspektiv. Det är inte så mycket miljöbeskrivningar eller långa beskrivande stycken. Vilket har både för och nackdelar, enligt mig. Det är väldigt spännande för en sån som mig, som inte stött på detta innan, att få utforska en ny stil. Jag gillar också att Sarah Crossan säger så mycket, trots att det inte är så mycket ord. Men jag har lite svårt att komma in i det först.

Varken i böckernas värld eller i den riktiga världen (Där jag bor menar jag då. Problemet är ju bara att böckerna också bor här, så kan ju inte säga så. Vad är väl en värld utan böcker? Gaah, förlåt, nu föll jag av bommen igen) har jag stött på sammanvuxna tvillingar tidigare (har ju hört/sett något inslag osv men inte träffat några) så jag gillade att få läsa om hur det kan vara. Böckernas kraft är oändlig.

Historien är väldigt intressant, spännande och berörande. Tjejernas relation till varandra, omvärlden och familjen, det är tufft. De har de inte helt enkelt och inte deras familj har det inte helt lätt dem heller (pga flera anledningar som jag ej spoilar här). Boken får mig att skrynkla ihop ansiktet, hålla andan och sucka för att det är jobbigt för dem. Detta är, hur konstigt det än kan låta, mycket positivt, för då har det förmedlats känslor bra.

Omslaget. Ska vi prata om omslaget en sekund? Ehmm, hur fint? Färgerna passar sjukt fint ihop, det är rent, men inte kalt. Titeln passar också väldigt bra in, tycker jag.

För att sammanfatta; ”Vi är en” är en intressant bok som berör. Den har korta kapitel och ett annorlunda språkligt upplägg. Ett spännande och berörande perspektiv. Jag gillar´t! Rekommenderas!

Har du läst den här?