Recension: Vem som helst utom Ivy Pocket

-Ivy Pocket är helt underbar och förmodligen den mest fantastiska i hela världen. I alla fall om man ska tro henne själv. Vad alla andra tycker, det är inte ens Ivy medveten om. Hon är en tolvårig kammarjungfru som lämnar arga miner hos dem hon jobbar för efter sig. När hon blir lämnad i Paris utan en aning om hur hon ska komma tillbaka till England får hon plötsligt ett ovanligt uppdrag. Ivy ska överlämna ett vackert smycke till en fin familj i England. Äventyret kan börja!-

Jag tyckte om den här boken. För mig var ungefär allt ganska uppenbart nästan från början, typ vem som var ond (För, kom igen? Jag tyckte det var ganska tydligt, men inte Ivy) och hur saker och ting hängde ihop och det var så jobbigt att Ivy inte fattade. Jag behövde skrika ut min frustration men hon förstod ju inte ändå. Hon var så naiv och jag tycker om det. Jag tycker om att hon är naiv, att hon är alltings mittpunkt, att de onda säkert bara är förvirrade och jättesnälla och att Ivy inte är så socialt begåvad och smart som hon tror. När jag slog upp första sidan och såg alla egenskaperna som Ivy hade tänkte jag först ”Jo, men jag är ju också ganska mångsidig och ingen stereotyp, vi kanske är lika Ivy och jag.” Men nej. Vi är inte så lika.

Ett uppslag ur ”Vem som helst utom Ivy Pocket”

Det är inte bara Ivy som är mångsidig, boken i sin helhet är det också. Den var charmig och fick mig att le (log genom hela denna recensionen) och sucka sött i samförstånd med Ivy när hon trasslade till det eller missuppfattade (enligt allas andras åsikt missuppfattade då, för enligt Ivy var det precis rätt, såklart), det var spännande (lite olika mycket beroende på hur mycket man själv löst i huvudet) och den innehöll fina illustrationer.

Jag måste bara avsluta med att rekommendera denna boken, även om du inte brukar läsa den typen av böcker kan den kanske överraska? *leendes*

Har du läst? 🙂

Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket