Recension: Om du vill jag oxå

-Caroline är femton år och tillbringar helst sin tid med bästa kompisen Alice. En kväll när Caroline sitter ensam på bussen händer någonting obehagligt. Ett gäng äldre killar gör otäcka närmanden och Caroline flyr gråtandes därifrån. Några dagar senare stöter hon på en av killarna i gänget, Alex, av en slump. Vad gör man om man tycker om någon som man egentligen borde avsky? Ibland är det bara helt omöjligt att kontrollera sina känslor. När det känns som om någonting sliter och drar ens hjärta i två delar, hur ska man då kunna fatta rätt beslut?- från bokus.se

20161004_0749551
Om du vill ja oxå

Jag tycker om att Caroline föreställer sig vad hon hade kunnat göra, att hon erkänner vad hon egentligen tänker, även fast det inte är det första svaret hon har. Jag kan lätt använda det som någon sorts metafor för att en kan ha svårt att veta vad en verkligen känner som ung. Ibland är det svårt att få ordning på sina tankar och jag tycker att det fångas bra i boken. Överlag tycker jag om den fina skildringen av ungdomar. Jag tycker om språket även om jag först har lite svårt att hänga med i just de där ändringarna i tankar och handling. Jag gillade den här boken och jag kan varmt rekommendera den!

20161022_110846.jpg

Har du läst den här? 

Titel: Om du vill ja oxå
Författare: Maj Lundgren
Serie:
Sidor: 230
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: BokusCDONAdlibris

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

