Recension: Ingen normal står i regnet och sjunger

-Varför finns det inga kvinnliga trubadurer? Varför är det alltid Ella som ska skriva när det är grupparbete? Varför förväntas tjejer vara på ett sätt och killar på ett annat, och hur gör en egentligen för att vara tvärtom? Och om kärleken är som ett elstängsel och elstängslet redan är ihop med någon och någon är ens bästa vän i hela världen. Hur gör en då?- handling från adlibris.com

20161022_111421
Ingen normal står i regnet och sjunger

Sara Ohlssons språk är ett språk som passar mig. Det flyter på och boken är mycket snabbt utläst. Vilket är synd för jag skulle kunna stanna i dess sköna vagga ett tag till och passa på att stolt visa upp den för folk jag träffar. Det är ju tur att jag har bloggen då, så får jag visa upp den lite extra.

Helt ärligt så var jag lite rädd för att börja läsa den här. Den fick ligga ett tag i hyllan och mogna lite. Jag var rädd att bli besviken. Rädd att känna att den fina utsidan inte passade ihop med insidan. Vet ni? Jag hade inte behövt vara nervös, för jag älskade den här! Den är en bok som passar mig perfekt, fint budskap finns, bra karaktärer, språket är bra, utsidan vacker.

Titeln, ”Ingen normal står i regnet och sjunger”, är för mig en titel som jag snappar upp och lägger på minnet. Den känns mycket intressant (och även betydelsefull, även om en kanske behöver få lite hjälp att komma på det, alltså läsa boken för att få hjärnan att tänka lite) och gör mig riktigt sugen på att gotta ner mig bland dess sidor. Färgerna på omslaget går väldigt fint ihop i en härlig harmoni.

20161004_0749311
Ingen normal står i regnet och sjunger

Historien klarar av att vara både rolig, realistisk, viktig, gripande, lättläst och bra på samma gång. De fina inslagen av HBTQ och feminism är väldigt uppskattade hos mig! Den fick mig att tänka och känna. Ella tycker jag om som huvudperson. Rekommenderas varmt!

 

Har du läst ”Ingen normal står i regnet och sjunger”?

Titel: Ingen normal står i regnet och sjunger
Författare: Sara Ohlsson
Serie:
Sidor: 217
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar, Livet
Finns bl.a på: AdlibrisBokusCDON
Annat av författaren: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

 

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

