Recension: Brorsan är kung!

Jag hade nyss en produktiv bokhalvtimme; Jag reserverade 7 böcker på biblioteket, läste bokbloggar och skrev upp 5 böcker på Att-läsa-listan. Sen tog jag matpaus och nu gör jag ett nytt försök att recensera lite böcker. Jag har te (i en fin take-away-mugg som matchar mitt andra material och min tröja hah), ABBA musik (”Well I can dance with you honey”) (älskar ABBA btw), tända ljus och EN MASSA BRA BÖCKER ATT SKRIVA OM! Så det ska nog gå bra det här. Utanför mitt fönster är det kolsvart av kvällen, men i mitt hjärta är det varmt. Det har blivit gyllene när jag tänker på Brorsan är kung!. Jag hoppas att den kan få lysa upp ditt mörker också. (Även om detta kommer upp på morgonen, och du kan ju läsa när du vill.)

-Jag såg mig omkring. Taket var vitt och nästan lika högt som himlen och hölls upp med hjälp av enorma röda stålbalkar. Jag läste på en skylt, svarta bokstäver på vit botten: MALMÖ. Inom mig pirrade något slags bubblig förväntan. För här visste ingen något om mig. Här kunde jag vara precis exakt den jag var.

Måns bor egentligen i Stockholm, där är allt ganska trist och jobbigt. Men nu är han i en ny stad över sommaren. Han har följt med sin mamma till Malmö där hon ska jobba. En av de första dagarna träffar han på Mikkel, en kille som ser helt livsfarlig ut, ögonen är smala, arga springor och han har tatueringar över hela armarna. Mikkel utmanar Måns på skateboard, och Måns lyckas mycket bättre än Mikkel hade trott. Från och med den dagen börjar de hänga och Måns har aldrig haft så roligt med någon annan. Sommaren i Malmö verkar bli den bästa i Måns elvaåriga liv. Men vad händer när ens nyvunna vän inte tycker att man varit ärlig med allt?- handling från Bokus.se

Ja. JA vad bra den här är! Det är en helt magisk skildring om att få vara precis den man är. Oavsett hur man ser ut. Den är så enkel att ta till sig, så enkel att lyssna på. Perfekt för barn, som den ju riktar sig till, och det är precis så det ska vara! Jag tror absolut att barn (och unga, gamla och vuxna för alla borde läsa den) kommer klara av följa med i det enkla språket som är väldigt realistiskt och lätt att haka tag i. Jag tänker låna ut boken till min lillebror genast och höra vad han tycker om den, kan återkomma med hans åsikt.

Budskapet och Måns berättelse är… Jättebra. Jätteviktigt. Jätteunderbart. Det är så viktigt och så bra att jag redan har sagt att det är underbart tusen gånger. Jag tycker att du ska läsa den och jag tycker att alla barn ska få läsa den och ta del av dess mening.

Jag måste lovorda en sak till, det snygga omslaget! Turkost och gult passar väldigt bra ihop och jag tycker att omslaget är iögonfallande, snyggt och väldigt fint. När en sedan öppnar boken möts man av ännu mer gult och jag gillar när det är färg även på innerpärmen (eller vad det nu heter).

Jag älskar den här boken! Läs läs läs!

Har du läst den här? Vad tyckte du?

Titel: Brorsan är kung!