Recension: I begynnelsen var Bob

Efter att jag inte gillade Meg Rosoffs väl omtalade ”Så har jag det nu” kände jag att jag var tvungen att ge henne en chans till. Eller två till och med, för jag har en till bok av henne hemma just nu.

-Tänk om Gud är en lat, slapp och likgiltig tonårskille som heter Bob? Som slarvade sig igenom hela skapelsen på bara sex dagar och som sedan dess inte har lagt många strån i kors för att få livet på planeten att fungera? Tänk om Bobs inre dessutom är en känslomässig bergochdalbana, som orsakar naturkatastrofer på löpande band? Och tänk dig att han en dag, en helt vanlig dag, drabbas av en förälskelse så häftig att hela världen sätts ur spel.- från baksidan på ”I begynnelsen var Bob”

 

 

aviary-image-1478100930943[1].png

Först och främst måste jag bara säga att denna passar mig bättre än ”Så har jag det nu”. Jag har lite svårt att komma in i denna, lite svårt för språket, men det funkar ändå mycket bättre. Jag hittar fler saker som jag tycker om här. Framförallt så gillar jag grundidén i boken. Jag gillar att det blir självkritiskt och humoristiskt. En tonåring har skapat världen och i gudavärlden klagar alla för att han gjort det så dåligt. Världen han har skapat är exakt den samma som vi lever i nu. Det är ju genialiskt och väldigt originellt.

Mot slutet börjar det dock kännas något utdraget och långsamt, när mycket av det som händer liknar annat som redan hänt, vilket är ett minus. Men jag slutar aldrig sympatisera med Ecken som verkar jättesöt tycker jag (ni som läst, ni fattar)

I begynnelsen var Bob är en härligt uppkäftig bok med humoristisk ton. Jag tyckte om den och kan även rekommendera den, särskilt om du redan läst och gillat böcker av Meg Rosoff.

Har du läst den här eller något annat av Meg? Vad tyckte du?

Titel: I begynnelsen var Bob
Författare: Meg Rosoff
Serie:
Sidor: 284
Originalspråk: Engelska
Taggar: Romaner
Finns bl.a på: CDONAdlibrisBokus
Annat av författaren: Så har jag det nu

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

