Recension: Stenhuggarens dotter

-En varm sommardag år 1269 får Sissela och hennes far en inbjudan från kung Valdemar i Stockholm. Fadern är en av Smålands skickligaste stenhuggare och nu behövs han i kungaborgen. Snart blir Sissela en självklar del av kung Valdemars liv. Men maktstriderna och intrigerna i borgen tvingar henne på flykt och för första gången väljer hon själv vart hon ska styra stegen. Med ett litet barn på armen återvänder hon till sin hembygd, men tiden i Stockholm har förändrat Sissela och längtan efter ett annat liv växer sig allt starkare.- från baksidan av ”Stenhuggarens dotter”

20161112_1125211

Jag tycker mycket om Stenhuggarens dotter. Det är spännande och intressant och jag gillar, har jag upptäckt, att läsa om den här tidsperioden. Jag tycker om att höra om hur det var förr och jämföra med hur det är idag. Vad som är mindre roligt är kvinnosynen och mäns övergrepp på kvinnor som fanns då och finns nu. Tack och lov håller det på att förändras och flera saker har blivit bättre, även om vi fortfarande har en del att jobba på.

Sissela är en huvudperson som jag gillar och fattar tycke för. Jag tycker också att kopplingen till det som man fick veta i Ringens gåta är lagom. Det går verkligen att läsa böckerna som fristående, men en del saker och personer som återkommer kan en känna igen och dra nytta av att en läst boken innan.

En gripande roman med spänning och en intressant historisk koppling. Rekommenderas!

Har du läst den här?

Titel: Stenhuggarens dotter
Författare: Ewa Klingberg
Serie: Släkten #7 (fristående delar)
Sidor: 348
Taggar: Romaner, Historia
Finns bl.a på: AdlibrisBokusCDON

4 thoughts on “Recension: Stenhuggarens dotter”

1. Har inte läst den här boken eller någon annan i serien för den delen heller, men blir verkligen lite sugen nu… Jag är också väldigt fäst vid den här tidsperioden (har alltid varit kommer nog alltid vara), och precis som du säger så är det väldigt intressant att jämföra dagens samhälle med dåtidens. Måste nog ta och kolla upp den här serien känner jag, blir verkligen intresserad av den!

Liked by 1 person

2. Jag har nog tyckt att det varit spännande med historia länge men aldrig tänkt att det kan vara kul att läsa om, så jag är väldigt glad att jag hittat den här serien och fastnat så för den. Den första boken utspelar sig redan på 900-talet så det finns ju en hel del att läsa om. Och som sagt så är de ju fristående, så det är ju bara att en läser om den tid en gillar. Kolla upp den vetja!

Gilla