Recension: Midnattsmanifestet

-Lilly arbetar för Agoras härskande astrolog, greve Stelli. Hon drömmer om en annan värld, en plats där människor frivilligt hjälper varandra och känslor inte kan säljas flaska. Mark däremot, en pojke som blir utnämnd till Stellis lärling, tar på sig mer makt än vad han är redo för. Varken Mark eller Lilly vet vem de kan lita på eller vem som är fiende – i Agora är alla vana att betala för allt. Men det skall tids nog komma att ändras. Om de bara hittar svaret på frågan: Vad är Midnattsmanifestet?– från baksidan på Midnattsmanifestet

20161105_1731541

Det är så synd att jag inte tycker bättre om den här än jag gör, därför att idén är riktigt intressant. I staden Agora har de inte pengar, men ändå betalar invånarna för allt, då genom byteshandel. Men så kommer två barn och ändrar på det och gör staden till en bättre plats! Typ, fast lite mer komplicerat. Problemet är bara att när jag öppnar boken och börjar läsa så känner jag inte hur jag blir mer och mer exalterad därför att spänningen stiger och det ligger magi i luften. Det bildas ingen magi eller kemi mellan mig och boken. Vi klickar inte.

Det är svårt att avgöra exakt vad det var som inte fungerade, egentligen är det inget tydligt som är dåligt. Det är ett bra språk men i mitt huvud blir det lite för ihopklumpat på sidorna, lite som att jag går i en bröddeg och har en massa deg  under fötterna så mina steg är sega. Så är det för mig när jag läser. I alla fall periodvis. Jag hänger inte med i berättelsen.

Mark och Lily är våra huvudpersoner. I början tyckte jag helt okej om Mark, och Lily förstod jag knappt vem det var. I mitten och slutet känner jag att Lily är en sån person som jag tycker om och har förståelse för, även om jag inte lär känna henne så väl. Mark däremot tycker jag inte om (ok har nogl lite medkänsla för honom men nu försökte jag vara distinkt okej). Kanske var det författarens mening eller så är jag lite extra gråmulen.

Tyvärr passar jag och Midnattsmanifestet inte ihop, men kanske gör ni det, för det är inget fel på den som inte kan uppfattas olika från person till person.

Har du läst ”Midnattsmanifestet”?

Titel: Midnattsmanifestet