Recension: (M)ornitologen

Det händer ju att en missuppfattar saker och det gjorde jag när jag först hörde om ”(M)ornitologen”. Jag trodde det var nån sorts biografi/fakta bok. Men, jag var fel ute och då jag insåg mitt misstag blev jag istället lässugen.

-Moas mamma Hedvig stack när hon var liten. När Hedvig plötsligt hör av sig och vill ses vägrar Moa. Aldrig i livet. Hon har klarat sig alldeles utmärkt ändå. Hon har ju pappa och Susanne och Lukas. Och bästa vännen Otto. Ett fullt fungerande liv, även om det kanske är lite rörigt här och där med folk som måste undvikas (Vispen) och folk som kanske vill sno Otto (Hannah Eldh). Fast kanske det vore skönt att få veta varför det blev som det blev? Kanske liksom förstå? Och framförallt: att få skälla ut mamman ordentligt. Jo. Ett möte får det bli. Inget mer. Sedan ska Moa glömma Hedvig en gång för alla.-  handling från baksidan på boken

20161127_182623

Med humoristisk ton skriver Johanna Thydell om alla de känslor och tankar som kan snurra i huvudet. Om att förstå och om att vara ung. Hennes språk är realistiskt och beskrivande. Berättelsen är fin, rolig och intressant. Ett starkt boktips!

Har du läst den här? Eller har du läst nåt annat av Johanna Thydell?

Titel: (M)ornitologen
Författare: Johanna Thydell
Serie:
Sidor: 222
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar, Romaner
Finns bl.a på:  BokusCDONAdlibris
Annat av författaren: I taket lyser stjärnorna, Ursäkta att man vill bli lite älskad

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

