Recension: Huset mittemot

-Vid sju års ålder lovade Joel sin mamma att hålla sig borta från det övergivna huset på andra sidan gatan. Sex år senare ser han en ljusbrun Fiat med rostfläckar parkera utanför huset och en man gå in. Joels nyfikenhet tar överhanden. Vad är det för hemligheter som döljer sig bakom den murknande fasaden?

Det som börjar som en lek utvecklar sig till något betydligt farligare. För huset har en otäck historia och Joel är på väg att bli ett kapitel i den.- från bokens baksida

20161027_160637.jpg

Innan jag hade börjat läsa den här kände jag hur otäck den verkade, men det var inte riktigt så läskigt som det först verkade. Stundtals blir det otäckare dock. Stundtals blir det även lite svårt att hänga med och jag tappar bort mig i vissa bitar, vilket troligtsvis var stycken som var menade att vara spännande (lite halvt overkligt o mystiskt) och då missade jag det.

I övrigt så tycker jag att språket funkar ganska bra och historien som helhet också. Joel är en helt vanlig person med vanliga tonårsproblem, så själva ungdomslivet, och relationerna till hans mamma och syster, får också sin bit av kakan i berättelsen. Sen kommer vi till frågan om Joels ålder är realistisk. Jag tänker mig att han hade kunnat vara lite äldre än tretton, men jag tror också att man kan hitta likheter mellan honom och många andra trettonåringar också. Alltså att det finns trettonåringar som dricker alkohol och går på fest och att Joel faktiskt mycket väl även skulle kunna vara 13.

Slutet på berttelsen sänkte mitt minne av boken, då jag inte tyckte om det. Det var hastigt och avslutade inte riktigt på bästa möjliga sätt. Men kanske finns det en mening i det också. Boken lämnar ändå kvar lite tankar hos mig, så det var inte katastrofalt.

Omslag och titel sätter en fin stämning på boken och omslaget tycker jag faktiskt mycket om. Jag hade tyvärr problem med att se vad det står först, med ett snabbt ögonkast uppfattade jag det inte. Nu ser jag det hah.

Ja, det här var en läsvärd bok!

20161027_160829

Har du läst ”Huset mittemot”?

Titel: Huset mittemot
Författare: Alex Haridi
Serie:
Sidor: 363
Originalspråk: Svenska
Taggar: Ungdomar
Finns bl.a på: BokusCDONAdlibris

Författare: lakritsboken

En tonåring som gillar att läsa. Och träna. Och se på film. Och skriva. Och en massa andra saker.

Kommentera

