Recension: Glassvärdet

SPOILER ALERT! (om du ej läst Röd Drottning)

-Mare Barrows blod är rött, färgen hos vanligt folk, men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen – vännen – som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag. Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försöker besegra. Kommer hon krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?- från boken

Nu har jag äntligen läst ut fortsättningen i röd drottning trilogin! Det tog lite längre än väntat, men det berodde på att jag tyvärr inte hittade tiden. Nåja, jag gillar den här boken väldigt mycket. Och jag är glad att den är så bra även fast det är en uppföljare. (För hallå! Uppföljare håller inte alltid måttet vetni) Visst saknar jag på ett sätt en del saker, som att inte veta vem av bröderna jag gillar mest. (Cal eller Maven. Maven eller Cal.) (denna ovisshet tillförde alltså spänning för att förtydliga) Eller hela slottsdelen, med fint folk och ännu fler hemligheter om vem som står på vilken sida. Den spänningen tyckte jag mycket om, men nu finns andra saker att gilla. Nu sker handlingen mer ute på fältet, vilket gör att det är spännande då jag inte vet om de kommer bli överfallna, lyckas med uppdraget, bli tillfångatagna eller dö.

Jag gillar verkligen stämningen och spänningen som byggs upp och relationerna mellan de olika karaktärerna. Det finns även en del egna tankar och dialoger som gör att det bara pirrar i kroppen. Så hon träffar rätt Victoria Aveyard och jag gillar språket och flytet i boken. Det är säkert bättre på dess originalspråk engelska, men jag föredrar att läsa på svenska. Rekommendation! Men läs böckerna i ordning… (;

Och TACK till tjejerna på mcbok som inspirerade till läsning av ”Röd Drottning” med det här inlägget och även till slutspurt av ”Glassvärdet” med  recensionen av den och de spännande orden om slutet på boken.

Har du läst Glassvärdet?

Titel: Glassvärdet
Författare: Victoria Aveyard